/ cykling

Välkomna, alla sommarcyklister!

Visst, det är fortfarande vintertemperatur, men både Christian och jag upplever att antalet cyklister har ökat rejält bara de senaste dagarna. Riktigt kul att flera tar ut cykeln för att ta sig till jobbet!

[![Critical Mass August 2009 - 8](http://farm3.staticflickr.com/2590/3995150694_bfa2bd0522.jpg)](http://www.flickr.com/photos/98399468@N00/3995150694/ "Critical Mass August 2009 - 8 by [expletive deleted], on Flickr")Nu tjocknar det på i fälten. Foto: [[expletive deleted]](http://www.flickr.com/photos/98399468@N00/3995150694/)
Nu när cykelbanorna fylls på tänkte vi på Cyklistbloggen att det kan vara på plats med lite tips för smidigare framfart.

Målet är att alla ska komma fram så smidigt och säkert som möjligt.

  • Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det. Om du cyklar på en kombinerad gång och cykelväg, åk gärna ut i gångbanan så är det lättare att komma förbi. Men se till att det inte kommer någon gående (duh).

  • Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset. Det ser mest löjligt ut.

  • Först kör fortast. Det är okej att tränga sig förbi en hel kö med väntande cyklister vid ett rödljus och ställa sig först, om du får plats och har bråttom. Men fortsätt då ha bråttom när det blir grönt, slörulla inte över.

  • Tänk tecken. Tecken när man ska svänga gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.

  • Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan!

  • Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer är blinda och helt ointresserade av att kolla i backspegeln om någon cyklist står i cykelfältet brevid. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.

  • Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelfälten ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.

  • Laxa inte. Cykelbanorna är oftast enkelriktade vilket är rätt smart med tanke på att de oftast är för smala ändå. Så cykla inte mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.

  • Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder är du inte längre cyklist utan fotgängare. Lämna cykelbanan!

  • Cykla inte i par. Cykefälten är inte breda nog för det. Och du kommer ändå inte kunna prata med din kompis utan att köra in i fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också befinner sig i fältet.

  • Du har inte företräde. När du ska cykla över ett övergångsställe. Inte ens om det är ett cykelövergångsställe. Formellt får bilisterna inte köra över dig när du väl är ute, men det är bara teori.

  • Kör inte över fotgängare. Det kan verka som ett onödigt råd, men det är lätt hänt när tjugo cyklar kommer i vägbanan och ingen av dem stannar vid övergångsstället.

  • Tänk på var du kör om. När du kör om långsammare cyklister, tänk på att inte göra det precis innan eller i korsningar, på backkrön, snäva kurvor eller på andra ställen där sikten är skymd. Utgå från att stadens cykelbanor och fält alltid är för smala för att köra om utan att plinga.

Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)

Jeroen Wolfers

Jeroen Wolfers

Jeroen har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Läs mer