[![fyrverkeri](/content/images/2013/01/fyrverkeri.jpg)](/content/images/2013/01/fyrverkeri.jpg)Gott nytt cykelår! Foto: [Bengt Nyman](http://www.flickr.com/photos/bnsd/3848067650/) via Flickr
  Christian och Jeroen summerar cykelpendlingsåret 2012 och det har hänt riktigt mycket inom vårt område. Här är Cyklistbloggens årskrönika 2012.
[![fyrverkeri](/content/images/2013/01/fyrverkeri.jpg)](/content/images/2013/01/fyrverkeri.jpg)Gott nytt cykelår! Foto: [Bengt Nyman](http://www.flickr.com/photos/bnsd/3848067650/) via Flickr
 

Gott nytt år alla! 2012 har varit ett fantastiskt år för oss på Cyklistbloggen. Vi har mer än tredubblat antalet läsare, herreje. Och jäklar vad vi har diskuterat och kommenterat allihop! När vi startade bloggen så handlade det mest om ett uppdämt behov att få ur oss en massa ilska över att vara en tredjeklassens trafikant hela tiden. Vi hade mest förväntat oss att det skulle nå de närmast sörjande, det vill säga oss själva. Men det visade sig att cykling engagerar fler och fler och att det är ett ämne med många olika infallsvinklar.

Förutom att det är roligt att så många vill vara med och diskutera, så har det också gjort att vi tvingats försvara och förklara oss och i ett par fall helt ändra åsikt.

Så hjälmbärare vi är har vi lärt oss att hjälm är bra, men att det inte betyder att det är bra att tvinga alla att ha hjälm.  Att rödljus inte har med trafiksäkerhet att göra utan bara är ett sätt att fördela tid. Att det tvärtom kan det bli säkrare att inte ha ljus, men då går trafiken saktare.

Förr tyckte vi det var helt självklart att bättre infrastruktur alltid är bästa sättet att göra cykling säkrare. Nu har vi lärt oss uttrycket ”förlåtande miljö” och att det är bra med en förlåtande cykelmiljö, där cyklisters misstag inte leder till dödsfall eller allvarliga skador, men att det också är viktigt att alla trafikanter lär sig att cykla med ordentliga säkerhetsmarginaler.

I början av året tyckte vi att reflexväst var helt oproblematiskt. Men när allt fler myndighetsrepresentanter  talar om vikten att ha reflexväst så ser vi oroligt hur det mer och mer ser ut som om det ska krävas en trafikantuniform för att våga färdas i något annat än bil.

Det här är bara några exempel på diskussioner som förts här på bloggen under 2012.

Inget av det här hade skett utan att så många av er läsare valt att kommentera här, på Twitter och på vår Facebooksida. Det är ovärderligt. Cykling växer och behöver diskuteras.

Vi överraskas bägge två ständigt av den höga kvaliteten, ödmjukheten och kunskapen som sprids i våra kommentarsfält. Alla, och vi menar alla, inlägg läses av oss bägge och vi har lärt oss mycket detta år.

Tack för att ni lägger tid och ansträngning på att göra den här bloggen så oerhört mycket bättre än om den bara bestått av oss två griniga cykelpendlare!

Vi tittar också tillbaks på bloggens mest produktiva år. Och kanske också cyklist-Sveriges:

Januari

I januari spred TT nyheten om att ”cyklisterna kör på i var fjärde olycka”. Det var förstås en sanning med viss modifikation. Vi har genom året återigen sett hur media svartmålar cyklingen, bland annat genom att med viss konsekvens skriva om förarlösa bilar.

[![Disneybilar tar sig alltid fram](/content/images/2012/01/ScreenShot002.png)](/content/images/2012/01/ScreenShot002.png)Disneybilar tar sig alltid fram
 

Februari

I februari skrev vi om de topp 10 värsta gatorna för felparkering i Stockholm och om cykling, cyklade på isgata och testade cykel-airbagen Hövding.

[![ro_profil-med-o-utan-airbag](/content/images/2012/02/ro_profil-med-o-utan-airbag.png)](/content/images/2012/02/ro_profil-med-o-utan-airbag.png)Huvudairbag
***Mars***

I mars började våren komma och vi tipsade cykelplanerarna om att facit finns i Holland.. Christian rapporterade om cykling i Austin, Texas. Där får man t. ex. ta med cykeln på bussen.

[![2012-03-09 09.57.45](/content/images/2012/03/2012-03-09-09.57.45.jpg)](/content/images/2012/03/2012-03-09-09.57.45.jpg)Cykeltransport i Austin
***April***

I april testade vi varsin elcykel, ännu en cyklist blev överkörd och dödad av en lastbil, denna gång i Göteborg. Vi skrev också om hur fort man får köra på cykelbanor.

[![Zet Diplomat och Ecoride Ambassador](/content/images/2012/05/Elcyklarna_480.jpg)](/content/images/2012/05/Elcyklarna_480.jpg)Zet Diplomat och Ecoride Ambassador
 

Maj

Maj bjöd på vackert väder och att Christian nästan blev påkörd av en arg man. Vi skrev om att Stockholms nya pendlingsstråk i princip blir gångbanor och undrade hur 30 km/h kan vara krypfart för bilar men ”vansinnig hastighet” för cyklister.

[![Nästan påkörd](/content/images/2012/05/Sameradion002.png)](/content/images/2012/05/Sameradion002.png)Bilen till höger kommer snart att toucha Christians cykel.
 

Juni

I juni tyckte Folksam att vi skulle cykla med vadderade skydd, vi publicerade en video med vardagens små hinder i våra cykelvägar och i ett samarbete med SvD också en film om rödljuskörande cyklister.

![](/content/images/2012/06/knight_in_armor.jpg "knight_in_armor")Redo för cykling i Stockholmstrafiken? Foto: [San Diego Shooter](http://www.flickr.com/photos/nathaninsandiego/4432748826/), Flickr
 

Juli

Juli var semestermånad, men bland annat Ekot rapporterade om varför cyklister cyklar mot rött och vi skrev lite om varför det är så viktigt att bilister håller 30 km/h gränsen.

[![Bambuhoj](/content/images/2012/07/20120709_120212.jpg)](/content/images/2012/07/20120709_120212.jpg)Bambuhoj på gatan i juli
 

Augusti

Under augusti tyckte förra radiochefen att man inte ska blanda cyklister och gångtrafikanter och vi står förstås bakom henne och ser tuffa ut. Vi garvade dessutom också åt att vintercykling i DN beskrevs som en extremsport

[![](/content/images/2012/08/15295_392566749124_1195646_n.jpg "15295_392566749124_1195646_n")](/content/images/2012/08/15295_392566749124_1195646_n.jpg)Exxxtreeem!
 

September

September bjöd på ett kors i taket. Expressen skrev bra om cykling! Deras ledarsida tyckte att 30 km/h var nog snabbt i innerstaden. Vi testade också att använda cykelnavigeringsapparna Google Maps och OsmAnd.

[![](/content/images/2012/09/20120907_115627-e1347189200327-768x1024.jpg "Cykelnavigering")](/content/images/2012/09/20120907_115627-e1347189200327.jpg)Hitta rätt med cykeln.
 

Oktober

Oktober bjöd stundtals på fantastiskt väder och Jeroen fick äntligen sina Revolights som recenserades här. Vi blev lite irriterade på tidningen Motor som hittade på att det är cyklisters eget fel att de skadas och också på NTF som skyllde olyckor vid övergångsställen på fotgängarna.

2012-10-23 08.42.08

*** November***

I november skrev vi om att 83% av storstadscyklisterna har körkort, Sveriges första statliga cykelutredning kom och visade sig vara ett rätt stort ”meh”. Vi gav tips på hur man klarar vintercyklingen och blev åter irriterade på Motormännen, när de skickade ut ett pressmeddelande som visade att de inte förstått vad det stod i cykelutredningen. November var också månaden då det spändes upp snubbeltråd över cykelbanor i Linköping. Vi testade också lite lampor:

December

December kan sammanfattas i ett ord: snö. Det handlade nästan bara om plogning och bakgrunden var att Stockholms kommun under något år gått ut med att de nu skulle satsa på att snöröja cykelbanorna. Det har väl gått sådär kan man sammanfatta.

Och avslutningsvis, så här har pendlingsåret 2012 varit för Christian. 30 minuters pendling på ett år på fem minuter. Varje klipp är ungefär 35 sekunder i realtid och mellan varje klipp är det ungefär en vecka. Gott nytt år!

http://youtu.be/f-o1b6Hrb6Y