Det är som sagt valår i år och nu börjar valrörelsen komma igång på allvar. Det gäller för politikerna att synas med sina profilfrågor och Malmömoderaten John Roslund har hittat sin.

Snöröjning.

Men inte vilken snöröjning som helst, utan snöröjningen för cyklister. Det gör han i en debattartikel i Sydsvenskan i fredags (31/1) under rubriken ”Uppmuntra inte cyklisterna genom snöröjning”.

För snöröjda cykelvägar lockar till sig…. cyklister. Herreje. Och det vet man ju hur det är med cyklar på vintern. Politiker Roslund:

Då är den helt plötsligt en fara för cyklisten och dess omgivning.

Eller hur. En av trafikens allra farligaste fenomen för omgivningen är cykeln.

bil rammade hus

Det finns något slags idé bland dem som inte cyklar på vintern att det inte går att cykla på vintern eftersom cykeln är särskilt olämpad för att köras i snö.

Bilar däremot, de klarar i princip vintern av sig själv. De har ju motor och grejor och man sitter inomhus så därför är det helt lugnt. Det är stopp i trafikenDärför är det helt logiskt att politiker Roslund, i sin djupa och ärliga omtanke om alla cyklister skriver att:

Vi har en nollvision om trafikdöda i Malmö, men även som mål att minska skador på bland annat cyklister och av den anledningen genomförs otaliga cykelbaneprojekt. Att då prioritera cykelbanor framför vägbanor vid snöfall, riskerar uppenbart att göra så att fler människor fortsätter cykla på dagar då de istället borde valt ett annat färdsätt.

Bra om vi tex kan få dem att köra bil istället. Eller, kanske till och med samåka. Polisen varnaDet ena problemet med snöröjningen för cyklister är alltså att man riskerar att uppmuntra dem, så att massor av folk börjar cykla, vilket är livsfarligt till skillnad mot att ta bilen istället. Just nu stopp i trafikenDet andra problemet är att det är för få som cyklar på vintern därför är det helt onödigt att ploga för dem:

Således kör ett pärlband med bilister och bussar på vägar som är obehandlade, samtidigt som en enstaka cyklist väljer att gå emot allt vett och cykla till sitt arbete.

Vilken fin bild! Ett pärlband, som sliter där med sina fordon på de råa vägarna, samtidigt som en bortskämd cyklist glider fram i sin renplogade gräddfil. Så kan vi ju inte ha det.

flera trafikolcykor

Det är två starka argument som liksom gör att det blir rätt oavsett. Å ena sidan leder plogning till att fler börjar cykla istället och det vill vi alltså inte uppmuntra. Å andra sidan är de ju för få, så därför är det onödigt. Krona, jag vinner, klave du förlorar.

Det här sporrade också kommentarsfältet där en påhejare konstaterar att bilar ju är bättre skickade att klara av en plogad väg än cyklar eftersom: Inga dubbdäckJoråsatt

2012-12-06 17.08.14

En liten anekdotisk betraktelse: Jag trivs ju med att cykla på vintern, så det har jag gjort sedan 2004. Hittills är skadeläget gott kan jag rapportera, jag har inte varit med om en enda olycka. Och då cyklar jag fem dagar i veckan.

Saker som man sällan hör talas om: Cykelseriekrockar. Cyklar som kört av vägen och krockat med hus. Vägar blockerade av cyklar som kört fast i snön.

masskrock

En cykel som kör fast i snön lyfter man bort. Det är jävligt bra när sedan en kollektivbuss, en ambulans eller brandbil behöver komma fram. En bil däremot står fast.

20121217_110807

Så, varje privatbilist som låter bilen stå i stadstrafiken och cyklar istället betyder att samhället rullar lite bättre även på vintern. Win-win. Även för kollektivtrafiken.

Det finns inget med cykeln som gör den sämre som fordon än bilen på vintern. Det är inte fordonet som är problemet utan föraren, oavsett om hen sitter bakom en ratt eller ett styre. På vintern måste man se till att ens fordon är rätt utrustat, med till exempel vinterdäck och kontrollerade bromsar, och att man drar ner farten och ökar marginalerna. Tillsammans med vettig snöröjning minskar då olyckorna.

Sen har ju cykeln andra fördelar, något som politiker Roslund är snäll nog att lyfta fram:

Cykeln är ett genialiskt färdmedel. Man tar sig snabbt och smidigt genom stan utan utsläpp, bortsett från föraren själv. Man slipper dyra parkeringsavgifter och man får friskvård på köpet.

Ett tips till politiker Roslund är att ringa sin partikollega i Stockholm, Ulla Hamilton. Hon är inne på helt rätt spår.

[![Multihog, även känd som "Sopsaltaren"](/content/images/2013/12/Cykelmässan-2013-11-17-12.40.27.jpg)](/content/images/2013/12/Cykelmässan-2013-11-17-12.40.27.jpg)Multihog, även känd som ”Sopsaltaren”
Och vill ni öka folks kunskap om hur man gör när man cyklar på vintern, [kan ni kolla här](https://www.cyklistbloggen.se/2012/11/vintercykling-101/).

Vi avslutar med några fina vintercyklingsbilder. Som ett pärlband.

[![Cykelliv malmo](/content/images/2012/12/Cykelliv-malmo.jpg)](/content/images/2012/12/Cykelliv-malmo.jpg)– En bild till @Cyklistbloggen #plogat – hyllar @malmostad ! Foto: @CykelLiv/Twitter
[![2012-02-10 09.15.41](/content/images/2014/01/2012-02-10-09.15.41.jpg)](/content/images/2014/01/2012-02-10-09.15.41.jpg)

2012-02-01 09.15.43Fotonot: Nepp, inga av tidningsklippen handlar om cykelolyckor.