I Göteborg håller Trafikverket på att rusta upp Älvsborgsbron. Man vill såklart inte störa trafiken mer än nödvändigt. Till exempel skriver man att:

De förberedande arbetena utförs så att ingen större påverkan för  biltrafiken kommer att ske förrän till sommaren. Dessa arbeten kommer  att utföras 29 maj - 30 augusti i år.

Ingen störning förrän till sommaren! Yay! Men!

Den östra gång- och cykelbanan måste dock stängas 29 februari och  användas för bland annat materialhantering. Då dubbelriktas trafiken på  den västra gång- och cykelbanan.

Bummer. Tyvärr, måste cykelbanan användas för "bland annat" materialhantering. Alltså att man behöver ställa grejor där. Vilket tur då att det finns hela TVÅ cykelbanor på bron! DÅ KAN MAN JU TA DEN ENA!

Phew, vilken tur, annars hade man kanske behövt ställa grejorna på bilvägen och den finns det ju bara en av, typ, så då hade man inte kunnat lova att inte komma och störa förrän under tre månader under sommaren när alla har ledigt.

Den ena cykelbanan däremot, där blir störningen lite längre tyvärr.

Den östra gc-banan kommer hållas stängd fram till 2021 (...)

Så ett år. Men tur, det finns ju som sagt en bana kvar. Problemet är bara att den är smal. Men hey, Trafikverket har en lösning:

Ja! Farthinder! En åtgärd som av trafikforskningen bevisats vara fullständigt meningslös! Men Trafikverket satsar, kanske funkar det den här gången! Och det är inte vilka fjuttiga hastighetshinder som helst, utan direkt avspärrningar.

För att öka säkerheten, förhindra olyckor och få ned hastigheten sätts  nu chikan-liknande farthinder upp på den västra cykelbanan. Hindren  består av snedställda ”staket” som placeras ut parvis ungefär var 50:e  meter längs hela cykelbanan, och som förses med reflexer och  varningsskyltar.

Säkerheten. Förhindra olyckor. Fina grejor. Så här ser det ut:

Foto: Christer Gustavsson

Två stängsel mitt i vägen, med bara reflexer åt ena hållet (för i andra körfältet ska såklart inga cyklister finnas. Cyklister kör aldrig om och bredden är ju tillräcklig så varför skulle det någonsin kunna komma en cyklist i vänstra körfältet? Visa hänsyn!), så att det blir lite spännande om man cyklar i mörkret.

Nu funkar reflexer inte alltid, om man tex tänker sig att man kommer i mörkret och får mötande biltrafiks strålkastare i ögonen - något vi skrivit om tidigare. Eller för all del på dagen, till exempel en riktigt regnig och blåsig höstdag, när flera cyklister kommer samtidigt. Men man ser dem ju utmärkt i strålande sol, när man står stilla på en tom körbana, så det borde räcka. Man ska inte överdriva trafiksäkerhetsarbetet.

Men, all trafikforskning visar att hinder i cykelbanan, särskilt dåligt uppmärkta hinder i cykelbanan, tvärtom (kors i taket) minskar trafiksäkerheten. Men Trafikverket fegar inte ur, utan satsar. Kanske funkar det den här gången.

Nu är ju Cyklistbloggen såna där Södermalmshipsters som cyklar med en Nihola - alltså en "lastcykel" som ser ut som en vanlig cykel, men man har valt att placera en hel låda framför och tre (!) hjul på. Så att bredden blir nästan metern och svängradierna inte alltid de bästa.

Fundera hur det är att passera Trafikverkets "hastighetshinder" med en sån:

Video: Kalle Hederos Eriksson

Inte en gång, utan en gång var femtionde meter.

Ja, alltså, det går inte. Nu är det såklart så att i Göteborg finns inga Södermalmsnhipsters med "lastcykel". Här cyklar alla på vanliga cyklar. Det finns heller inga handikappade, rörelsehindrade, cyklar med barnkärra bak och det snöar inte så snöröjningsfordon behöver inte kunna komma förbi.

Finns inte i Göteborg. Foto: ITRE institute CC-BY 2.0

Och, det är ju bara i ett år, hallå. Lite får man uppoffra sig för att Trafikverket ska kunna lova biltrafiken att bara störa yttepytte under sommarmånaderna. Men under sommaren ligger vi jäklar inte på latsidan:

De mest trafikpåverkande arbetena för bilister kommer att utföras 29  maj - 30 augusti 2020. Då stängs två körfält och varje riktning kommer  alltså att ha endast två körfält öppna för trafik. Detta arbete kommer  att pågå dygnet runt för att minimera störningarna.

Dygnet runt! Endast två körfält! I varje riktning!  

Här är vad jag skulle göra om jag kom på mig själv med att känna att enda lösningen på min trafiklösning är att spärra av den var femtionde meter: Jag skulle dra slutsatsen att det är min trafiklösning det är fel på. Att den kanske inte är någon lösning alls redan från början.

Men. Glömde en sak. Det är inte bara en dubbelriktad cykelbana det där. Det är dessutom också en dubbelriktad trottoar, I kid you not. Tanken är alltså att cyklister och fotgängare i bägge riktningar ska tryckas ihop där.

Dubbel, dubbel, dubbelriktat. Foto: Kalle Hederos Eriksson
Trafikverket uppmanar alla cyklister att ha förståelse för denna åtgärd och att visa hänsyn till varandra.

Eller hur. Vi räknar körfält och får det till att biltrafiken har sex egna körfält, utom under sommarsemestern då de har fyra. Cykeltrafiken har två, som delas med fotgängare. Så egentligen inga. Inte heller fotgängarna.

Känner att det nog finns fler alternativ som skulle kunna prövas utöver att belamra den redan smala vägen med staket. För en sak är säkert, den här egenpåhittade lösningen kommer göra mycket, men inget av det är att bidra till ökad trafiksäkerhet.