Nummer sju av Motormännens tidning ”Motor” hade en artikel om cykling enligt hemsidan. Så här sammanfattades den:

**Fler cyklister dödas och skadas. **Andelen cyklister som dödas eller skadas svårt är nu större än motsvarande andel som färdas i bil. Enligt cykelpolisen orsakas de flesta olyckor mellan bil och cykel av cyklisterna själva.

Som cyklist blir man ju lite nyfiken. Vad är det för undersökning som cykelpolisen stödjer sig på när de påstår att det alltså i huvudsak är cyklisternas eget fel att de dödas eller skadas svårt när de krockar med bilister?

Motorm--nnen-nummer-7-utdrag* Det är cyklisternas fel säger polisen.*

Jag hittade inte tidningen, men tack vare kvicka läsare så fick jag ett utdrag ur artikeln. Eller artikel förresten, det visade sig vara chefredaktörens ledare, alltså en text som uttrycker tidningens politiska åsikt i olika frågor. Men det behöver ju inte betyda något.

Så här lyder passagen:

Ursäkta, men orsaken är att många cyklister kör som idioter!

Inte alla, men…

”Det finns en klick som bryter mot nästan alla trafikregler de kan bryta mot”.

Den som säger det är cykelpolisen Thomas Åsenlöf som har patrullerat med cykel sedan slutet av 1990-talet. Enligt honom orsakas också de flesta olyckorna av att cyklisterna gör fel.

Det handlar alltså om åsikter från tidningens chefredaktör och en enskild polisman, inget annat.

”Orsaken är att många cyklister kör som idioter”. ”De flesta olyckorna orsakas av att cyklisterna gör fel”. Det är rätt tydliga och långtgående påståenden. Helt utan att backas upp av något faktaunderlag. Det kan såklart vara så att skälet till att cyklister körs ihjäl och skadas allvarligt är deras eget fel. Att alla bilister kör som änglar och bara är utsatta för memilsmarodörer på racerhojjar. Men det vet inte chefredaktör Michael Jonsson eller trafikpolis Thomas Åsenlöf eftersom de inte undersökt saken vetenskapligt.

Man brukar säga att ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”. Jag skulle nog vilja hävda att den här ledaren från landets största motororganisation framför extraordinära påståenden. I praktiken säger den att alla de cyklister som dödats får skylla sig själv. Det förpliktigar.

Samtidigt kollar jag runt på nätet efter andra citat från Thomas Åsenlöf, som alltså är cyklande polis i Göteborg. Så här sa han till P4 Göteborg förra sommaren:

– När vi började för många år sedan var det ingen ordning alls bland cyklisterna, idag är de flesta jättebra. Sen finns det alltid några, men dom flesta följer reglerna.

Det är ju en lite annorlunda ton än det korta citatet i tidningen Motor.

Jag har inte sett någon undersökning som skulle peka på att antalet dödade cyklister skulle öka, tvärtom, enligt trafiksäkerhetsverkets statistik sjunker det. Och det är betydligt färre cyklister som dödas än bilister. Tittar man bara på förarna och låter bli att räkna in dödade medpassagerare så dog 122 bilförare 2010. Samma år dog 21 cyklister. Året dessförinnan, 2009, dog 170 bilister och 20 cyklister.

Tittar man på farliga olyckor mellan bilister och cyklister så kom försäkringsbolaget If tidigare i år fram till att det i tre fall av fyra var bilisten som låg bakom olyckan. Åtminstone när det gällde korsningsrelaterade olyckor.

Andelen skadade cyklister har börjat öka de senaste två åren,  men då handlar det om singelolyckor som enligt VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, åtminstone delvis kan förklaras med att cyklister färdas i en mycket mer oförlåtande miljö än bilister. Den är dåligt utformad, undermåligt underhållen och lågt prioriterad. En annan förklaring de för fram är att antalet cyklister ökar hela tiden. Så här säger Maria Krafft från Folksam till DN:

– Trenden är uppenbar. Vi har jobbat systematiskt med att förebygga skador i bil, vilket också har gett resultat.

– Cyklisterna ligger kvar på samma nivå. De har aldrig blivit riktigt prioriterade i det här arbetet. De har mest funnits med på bilarnas villkor, säger Maria Krafft, som anser att det behövs en kraftsamling för att komma till rätta med de höga olyckstalen för landets cyklister.

Samtidigt i tidningen Motor, precis under texten där de lägger skulden på cyklisterna själva, kräver tidningen att väg E20  görs om eftersom så många bilister dör där. Då nämns inget om att det är bilisternas eget fel att de kör för fort och håller för dåliga marginaler.

Det är skillnad på trafikant och trafikant.

Läs mer om cykling och statistik:

Hur prioriterar man för att göra det säkert för cyklister?

”Cyklister inte alltid oskyldiga”

Fler cyklister betyder färre olyckor

Varför hatar bilister cyklister?

Tipstack till Lars!