– Det är för få cyklister som frivilligt svänger ut framför bilar. Det måste vi göra något åt.

Så tänkte de när de beslutade om det unika, hoppas jag verkligen, cykelfältet på Vasagatan. Det ser ut så här:

2014-01-14 10.52.57

Det kan ta några tittar innan man förstår precis hur det fungerar. Ja, det är cykelfilen som plötsligt på mindre än två meter svänger tvärt över mittfilen och fortsätter till vänster. Det är filen som byter fil om man så vill. Som cyklist kör man alltså hela tiden i samma fil. Man behöver inte göra ett filbyte överhuvudtaget, filen svänger åt dig. För att vara jättetydlig, så här är det tänkt att man ska cykla:

Vasagatan

Jag är ledsen om jag är övertydlig. När jag såg den här lösningen förra veckan var min första instinkt att ringa någon så att de kunde komma och sätta upp varningstrianglar eftersom något hade gått väldigt fel när måleriarbetet utförts. Men sedan insåg jag att japp, det är så är det är tänkt att det ska vara. Cyklisterna ska, på en 50-väg, plötsligt svänga upp framför bilar som kommer i kanske tre gånger så hög hastighet bakifrån. Det är gjort så.

Fundera lite på det. Om vi precis som de som planerade det här fältet bortser från verkligheten en stund. Vad betyder det här juridiskt?

  • Cykelfältet räknas som vilket körfält som helst.
  • Som cyklist byter man här inte körfält, man fortsätter i samma.
  • Som bilist däremot korsar man plötsligt ett körfält. Som motormännen skriver: ” Man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.”

Det här regleras i Trafikförordningens 3:e kapitel, paragraf 43:

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Sista meningen skulle kunna vara tillämpbar på cyklister i det här fältet, men eftersom hela skiftet är över på några meter och trafiken är upphinnande bakifrån så är chansen att hinna upptäcka eventuell (ha!) inkörare i tid minimal.

Så i den teoretiska låtsasvärlden skulle alltså biltrafiken endast få korsa cykelkörfältet ”om det kan ske utan fara”. Eller vänta. Jag vet fan inte hur det här körfältet förhåller sig juridiskt till någonting överhuvudtaget. Lagarna skrevs inte för att hantera körfält som byter fil själva. Det finns inga bilvägar där en högerfil plötsligt korsar mittenfilen och sedan fortsätter till vänster. Utan någon skyltning whatsoever.

Förmodligen finns det skäl till det.

Collage

Om vi återvänder från teorins förlovade land och ger oss åter in i den verklighet som Stockholms cyklister har att förhålla sig till, annars dö, så är det juridiska såklart helt ointressant. Man kör inte ut framför bilar, lastbilar och bussar som färdas i 50+ om man gillar att leva. Inga bilister kommer stanna och släppa fram cyklister här. De kommer att köra rakt fram eftersom de inte har någon chans överhuvudtaget att förstå att de just ska till att korsa ett annat körfält. Kanske finns det till och med någon lagtext som talar om att förflyttning i sidled på en vägbana aldrig får ske om det inte är helt klart bakåt, oavsett hur körfälten går, vad vet jag.

Det är bara att stanna och hoppas på en eventuell lucka, hoppas att man bedömer hastigheten på bilarna rätt och hinner över. Störst går först. Bilderna ovan är tagna på dagen, fundera över hur det är att cykla samma väg i vintermörker och tvingas avgöra hastighet bara utifrån bländande strålkastare.

Vasagatan har haft det där cykelfältet mitt i vägen länge, ett av Cyklistbloggens första inlägg handlade faktiskt om det redan 2010. Jag tycker fortfarande biltexten är rätt fyndig.

Inkommande cyklar, landa på bana två.Inkommande cyklar, landa på bana två.

Redan då var det en usel lösning, men då kunde man som cyklist åtminstone, i den teoretiska låtsasverkligheten, först köra i blandtrafik, alltså i bilkörfältet, och sedan komma in i cykelfältet. Vilket är precis så alla vana cyklister kommer köra idag. Ovana cyklister kommer överhuvudtaget inte cykla på Vasagatan eftersom det är en rätt skrämmande upplevelse att försöka följa den väg som trafikplanerarna tycker att cyklisterna ska följa, samtidigt som det i hög fart passerar motortrafik.

Under tiden funderar jag på om man kan polisanmäla någon.

IMG_2975-MOTIONKorsa här du cyklistjävel.