Det krävs jävlar i mig inte många kronor för att något ska kallas en ”STORSATSNING”. Åtminstone inte när det gäller cyklister. Kolla.

Kommunen lägger 57 miljoner på en cykelbana (och kom ihåg att de fortfarande inte lyckats göra slut på 700 miljoner)

Rubrik:

Screen Shot 09-08-15 at 08.23 AMFaktuellt korrekt såklart, men ONE MILLION DOLLARS!

(Det handlar alltså om pengar till cyklister, gående och kollektivtrafik)

Eller när Solna och Sundbyberg plockar upp plånboken:

11924236_972310509486777_2024381129193012506_n

STORSATSNING! Det handlar alltså om en miljon i Solna och 5 miljoner per år i Sundbyberg (det är också kul att läsa citatet: ” Jag skulle inte säga att cyklister är helt bortglömda, men man kan alltid göra mer.” i sammanhanget)

Screen-Shot-18-06-25-at-01.19-PM

Här från Västra Götaland:

Screen-Shot-09-08-15-at-08.41-AM

Det handlade om 74 miljoner kronor. Fördelat på tre år. I hela Västra Götaland. Och inkluderade gångvägar.

Eller minns när kommunen planerade det här seklets mest komplicerade cykellösning:

Screen Shot 08-11-14 at 09.37 PM

som egentligen alltså handlade om en cykelbana som bytte sida på vägen, försvann, återkom, bytte sida igen och ja, var rätt olik E4:an.

MILJONER REGNAR ÖVER CYKLISTERNA! E4:an BYGGS! VAD GNÄLLER DE FÖR!

Jag tänker ofelbart på Dr Evil:

Då är det skönt att se Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren sätta saker i ett sammanhang:

Till exempel kostade Norra Länken 9,3 miljarder som dagligen används av 36 000 bilister.

Men de 150 000 som cyklar genom innerstaden i dag väntar fortfarande på sin första cykelmiljard. Där har vi grundproblemet.