/ Götgatan

Stopp för cyklister på Götgatan!

Nej, det ska inte bli stopp för cyklister på Götgatan, det är bara vad DN påstod i Stockholmsdelen i morse. Idag kom nämligen beslutet att göra klart gågatan på Götgatspuckeln. Den ligger ju som en stor kloss mitt i ett av Stockholms intensivaste cykelpendlarstråk och gör det rejält råddigt för både cyklister och fotgängare.

Puckeln har egentligen inte förändrats överhuvudtaget sedan den var bilväg, annat än att gågats-skyltar satts upp. Det ska nu ändras på och samtidigt ser man över hur pendlingscyklisterna ska ta sig fram. Sedan gågatan kom till har cyklandet ökat ”explosionsartat” och kortaste vägen mellan söderort och city har en förmåga att bli just över Götgatspucklen.

Ni som inte är Stockholmare och aldrig passerat platsen kan få en uppfattning om hur den är som cykelpassage i den här videon:

Jag har länge velat köra parallellgatan, men den är enkelriktad så det har inte varit något alternativ. Men nu har trafikkontoret bestämt sig för att göra det möjligt för pendlarna att svänga vänster vid Högbergsgatan och cykla Repslagargatan istället. Eller höger vid Sankt Paulsgatan om man kommer norrifrån. Det var alltså det som fick cykelälskartidningen att slå till på rubriken ”Nu stoppas cyklisterna på Götgatan”.

Det är fel på så många olika plan. Götgatan är utpekad i Cykelplanen som ett av pendlingsstråken och cyklisterna kommer även fortsatt vara välkomna på Götgatspuckelns gågata. Det kommer till och med finnas en massa cykelställ där. DN hävdar också att cyklisterna kommer få lämna Götgatan redan nere vid Medborgarplatsen, men när jag läser protokollet (ärende 7 här)så ser jag inget som tyder på att det skulle vara fallet.

Däremot innebär det här att vi som vill cykla lite fortare utan att riskera att krocka med fotgängare kan ta en annan väg. Så här (rött är den nya sträckningen, blått är den gamla, grönt är DNs förslag):

View [Götgatans pendlingsväg](https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=202913379869364799574.0004cbd83679255779b23&ie=UTF8&ll=59.317464,18.071403&spn=0.004698,0.003112&t=h&source=embed) in a larger map

Men det hela bygger såklart på att den rätt stressade biltrafiken som passerar på Högbergsgatan varje morgon fås att sakta ner, att cyklister får ett rimligt sätt att ta sig fram i korsningen. Idag är den en fyrvägskorsning där alla fordon ska lämna företräde, vilket leder till en ganska långsam passage för alla inblandade.

Jag har bara skummat förslagen på hur gågatan ska utformas, men för den som vill fördjupa sig finns hela förslaget här (ärende 7).

Vad tycker ni? Coolt eller kasst?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer