När man bygger nya fastigheter idag måste man också bygga bilgarage åt de boende. De styrande i Stadshuset vill utreda om det går att kräva att det samtidigt byggs cykelparkeringar. Idag behöver fastighetsägare inte ordna med cykelplatser, men det vill alltså den borgerliga majoriteten ändra på.

Jag visste faktiskt inte att man måste se till att det finns ett visst antal bilparkeringar per lägenhet när man bygger nya fastigheter i Stockholm, men då låter det vettigt att även kräva bra parkeringsmöjligheter också för cyklister. Jag gillar idén att rulla upp mot en garagedörr, blippa med fjärrkontrollen så att den öppnas och rulla in i ett rymligt garage byggt för cyklar. Med riktiga ställ, inte sådana där som man kör in framhjulet i, utan sådana man faktiskt kan låsa fast cykeln i och som inte gör framhjulet skevt.

Idag måste jag istället kliva av hojjen, leda in cykeln förbi två ytterdörrar och försöka få in den bland barnvagnar och pulkor.

Centerpartiet vill också att fastighetsägare ska kunna byta bilparkeringsplatser mot cykelparkeringsplatser. De pekar på att bilgarage i fastigheter tar stor plats och att det inte längre är hållbart att utgå från att alla tar med sig en bil när de flyttar in i staden. Den fastighetsbyggare som vill kommer alltså istället i så fall kunna välja att bygga cykelparkering.

Både Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet pekar dock på behovet av parkeringsmöjligheter även när man lämnat hemmet. Jag kan inte annat än hålla med. Stockholm är uselt på offentliga parkeringsplatser för cyklister. Jag tror till exempel inte det finns någon cykelparkering under tak i innerstaden. Någon annan som vet om det finns?

I New York byggde de till exempel om bilparkingsplatser till cykelparkeringsplatser 2007. I Williamsburg såklart.