I början av veckan skrev DN om att många av Stockholms bilister gillar att använda cykelfält som en praktisk dubbelparkeringsyta. Björn Billung, som dragit det här i Facebookgruppen Superlokala cyklandeombud i flera vändor är med och säger:

– Många tror att de har rätt att parkera i cykelfälten genom ursäkten att de ”bara ska in i affären” eller hämta barn på skolan. Jag förstår om man ska lasta av saker men då kan man ställa sig på en tvärgata där man inte hindrar framfarten.

Vi håller med. Dubbelparkering i cykelfälten gör det otryggt för cyklister, inte minst unga och mindre erfarna cyklister. Det är slött och inte minst förbjudet.

12006138_983537005030794_6108460449764727741_n-2
”JagskabarastannakortochspringainpåLidl”

De flesta som ger sig på att skriva om cykling på nätet eller i sociala medier har en vända där de tar upp det här problemet. Vi har skrivit om det. Det har skapats Facebookgrupper om det och Facebooksidor. Ibland tar det en vända ut i gammelmedia också. Sedan tar det slut eftersom inget händer. Man tröttnar liksom.

Så, vi är lite skeptiska till att DN:s artikel skulle göra till eller från. Ännu mer skeptiska blir vi när vi läser hur Stockholms kommun och Trafikkontoret ser på det:

– Det blir allt fler cykelkörfält i staden och jag tror att bilisterna på sikt kommer att respektera dem, men det kan ta något år.

HAHAHAHAHAHAHHAHhahahahahahaahaaaahuhuhuhuhuhhu.

Eller hur. Det här är Karlavägen på Östermalm i Stockholm. Tidigare en helt rimligt fungerande sträcka. Som de för bara något år sedan sedan målade cykelfält i. Så här:

Cykelfält som utformas på det här sättet försämrar framkomligheten, och tryggheten, för cyklister. Det blir helt enkelt otäckt att cykla när man tvingas hålla sig nära parkerade bilar där bildörrar plötsligt kan slängas upp och tvingas cykla slalom runt fulparkeringar.

När kommer respekten?

Jag har cyklat igenom Hammarby Sjöstadsområdet i tolv år. Det har inte hänt något överhuvudtaget under den tiden. Det är fortfarande slalombana att cykla där.

2003, för tretton  år sedan gick en enkät ut till Stockholms cyklister. Så här blev svaren för två av frågorna (I bägge frågorna fick folk alltså själva fylla i vad de upplevde att de hindrades av):

FRÅGA 11.
När du cyklar i cykelfält, hur ofta upplever du att du hindras av… I annat fall vad?

  • Dubbelparkerade bilar, vägarbeten.
  • Felparkerade bilar.
  • Taxibilar.
  • Taxibilar tex utanför Hotell Reisen på Skeppsbron.

FRÅGA 15.
Vad är du missnöjd med vad gäller skötseln
av cykelfält?

  • Alldeles för ofta står det felparkerade bilar i cykelfälten.
  • Bilar parkerar utan åtgärd!
  • Bilar som är parkerade i eller för nära.
  • Felparkerade bilar borde bötfällas.
  • För få parkeringsvakter ger ständiga parkeringar, t ex Skanstull södra, Gröne jägaren.
  • För många parkerade bilar – kör bort dem.
  • Ofta parkerade bilar i vägen.
  • Parkerade bilar, fordon som lastar på cykelfält.
  • P-vakterna rensar inte bort syndande bilister.
  • Som ovan samt att felparkerade bilar inte åtgärdas. Vet bilister vad som gäller för cykelfält?
  • Trafikövervakningen, var finns lapplisorna?

När är det enligt Trafikkontorets prognos tänkt att bilisterna ska lära sig att respektera dem? Tio år till? Femton? Två? Hur lång tid är det rimligt att vänta innan man kommer till slutsatsen att väntleken inte fungerar? Är det någon som bryr sig?

Ännu mindre hoppfulla blir vi när vi läser om parkeringsvakternas strategi för att stävja det här:

– Vi jobbar informativt och förebyggande men om reglerna inte följs riskerar bilägaren alltid att få en parkeringsanmärkning. Ser vi en bilist som parkerar fel så pratar vi i första hand med den och ser till att den flyttar bilen.

I ena vågskålen jättebekvämt att dubbelparkera utanför Systemet, jagskabara, i andra vågskålen en knappt teoretisk risk att få en mild tillrättavisning från parkeringsvakt.

Hmmmm…. vad kommer idag fulparkerande bilister välja?

Det här påminner förövrigt lite om inlägget vi skrev häromdagen, om att vissa trafikbrott finns det rätt stor tolerans för.

Ingen bryr sig

Klart är att kommunen inte bryr sig särskilt mycket, parkeringsbolaget bryr sig inte särskilt mycket och inget kommer hända. På allvar. I Hammarby Sjöstad, som DN:s artikel handlar om, får cyklister kryssa vidare i slalombanan. De över tusen skolbarn som bor i området får hacka i sig att man antingen skiter i att cykla, eller förstår att det är viktigare att vuxna bilförare slipper gå fem meter extra från de många tvärgator där det går att ställa sig utan att vara i vägen för oskyddade trafikanter.

DET ENDA som skulle kunna lösa det här är antingen en massiv övervakningsinsats med trafikbot/avgift för alla som ställt sig i cykelfält och under lång tid. Eller att man bygger om och gör som i, suck, Danmark och lägger cykelvägen innaför de parkerade bilarna. Då går det inte att dubbelparkera.

2013-09-21 09.23.48
Köpenhamn. Hver dag.

Eller som i pilotprojektet på Götgatan just nu:

G--tgatan

Kostar pengar

Men det skulle kosta pengar. I miljöstadsdelen Hammarby Sjöstad skulle det innebära att flytta på en massa träd och deras jordmagasin. Det skulle också innebära att man förstör den fina arkitektoniska utformningen av parkeringsfickorna – som ser exakt likadan i hela området med vinklade kortsidor och en liten meningslös ramp. Bara för att några cyklister inte orkar svänga på styret. Pffft.

Sj--stan-9-feb
Skulle kosta att förändra