I dagens DN kan man läsa om Lilla Västerbron i Stockholm. Den har nyligen renoverats och samtidigt fått finessen att det sticker upp ståltråd ur betongen, som orsakar punktering på cyklar. Det är lika dumt som det låter.

Så här kan det se ut:

 

Det är klart att något måste göras åt det. Man kan inte ha cykelbanor som punkterar däck. Tänk själva vilket ramaskri det skulle bli om Essingeleden började släppa ifrån sig spik som satte sig i folks bildäck. Hur många dagar tror ni det skulle få fortgå?

Nåväl, i dagens DN får Trafikkontoret frågan vad de ska göra åt det. De svarar att de gör ”allt” för att få den farbar:

Trafikkontoret känner till problemet och menar att det gör allt för att hålla betongen cykelbar.

Frågan är då vad ”allt” omfattar. Inte så mycket visar det sig.

– Vi kommer att ta bort armeringen så fort den sticker upp, säger Mats Johansson.

– Men armeringen verkar komma fram när temperaturen skiftar. Därför kan vi inte åtgärda allt på en gång, säger Mats Johansson, projektledare för Lilla Västerbron.

Så, frågan är om man väntar på att all armering ska ha försvunnit av sig själv ur betongen? Det låter som att det annars kanske skulle orsaka andra problem – jag tänker att armeringen förmodligen har ett syfte, tex att se till att bron inte rasar. Så risken är ju att det är byggt så att det är rätt mycket armering i betongen. Och att det kommer ta ett tag innan Trafikkontoret rensat bort så att inte ny armering sticker upp.

Dagens Nyheter ställer då den inte orelevanta frågan:

**Kommer ni att asfaltera betongen om problemen fortsätter?
**– Nej, vi har bara byggt ut den befintliga bron, och det var betong där innan.

Men kom igen. Det är ju bara cykeldäck det handlar om. Vem bryr sig liksom. ”Allt” görs ju, så sluta gnäll.

Läs också i Facebooktråden, med bilder på cykeldäck med ståltråd i.

För att inte tala om Fler konstigheter på splitternya cykelbanor – det är inte första gången det blev fel på Lilla Västerbron…