Just nu håller de på att bygga om cykelvägen över Strömbron, bron som faktiskt fortfarande är provisorisk. Det beslutades redan förra året och vi var positiva kan man säga.

[![](/content/images/2017/05/2016-09-18-14.11.47-1024x768.jpg)](/content/images/2017/05/2016-09-18-14.11.47.jpg)Yay! Bredare!
Strömbron är en del av ett av Stockholms absolut mest trafikerade pendlingsstråk, så den är oerhört viktig för cyklingen i huvudstaden.

Plötsligt händer det – ombyggnad av Skeppsbron, Strömbron och Stallgatan

Sedan blev vi, ska vi väl erkänna, rätt skeptiska när vi såg att de började lägga upp pallar med trottoarkantsten. Helvete, nu blir det g/c-bana – det vill säga en lite bredare trottoar – av alltihopa.

Snälla @DanielHellden säg att det inte blir g/c-bana på Strömbron? Det ser lite så ut just nu nämligen. pic.twitter.com/FPuPkED88H

— Cyklistbloggen (@Cyklistbloggen) June 20, 2017

Vi är inte de som bangar att ta ut besvikelsen i förtid, men nu mitt i julisemestern så blev den västra sidan klar. Och lo and behold, den är jäklar i mig separerad från trottoaren med mer än ett vitt streck.

Så här ser det ut:

Den är bred, den är jämn och den är rak. Tre saker man inte är bortskämd med i storstaden. Några andra bra grejor:

  • Upphöjningen börjar en bit in. I Sverige har upphöjda cykelvägar en förmåga att svänga, ibland rätt brant, i korsningar. Varför vet vi inte, men det är rätt irriterande. Som här på Skansbron, där vägen går spikrakt, cykelvägen svänger av någon anledning in rejält i varje korsning:

Vi var lite oroliga att de skulle trixa till det med en sådan även här, men så blev det inte. Här kommer man istället i cykelfält och kör mjukt upp på upphöjningen efter korsningen. Mycket bättre.

  • Den slutar med trafikljus. Svenska trafikregler är inte skrivna för cykling och cykelinfrastruktur som ett riktigt transportmedel. Det gör att alla utfarter från ”cykelbana” innebär väjningsplikt i någon form. Här regleras korsningen med trafikljus så vanliga trafikregler gäller.

Men den stora skillnaden lär vi märka i vinter. Snöröjningen här har aldrig fungerat. Skälet är all trafik, framförallt tung busstrafik, som drar med sig snömodd som pressas ut mot trottoarkanten. På vintrarna är ofta hela, eller nästan hela, vägen borta och man får se upp för omkörande bussar som kommer någon centimeter från en:

Smolk i bägaren. Det borde förmodligen vara 3,25 meter brett – det är bredden Cykelplanen pekar ut för ”höga flöden”. Nu är den vad det verkar 2.10 bred. Men Rom byggdes inte på en dag.

Och vi är lite nojiga över att det är fotgängare i den. Men det kan ha att göra med att östra sidan är avstängd just nu och att det är extra många fotgängare. Men eventuellt behövs målning för att göra det tydligare att det inte är en lite lägre extra bred trottoar.

På hela taget ytterligare en pusselbit för en vettig infrastruktur i city. Tillsammans med Götgatan och Norr Mälarstrand sträckor som faktiskt förtjänar att kallas ”väg”. Norr Mälarstrand har vi förresten inte skrivit om inser jag nu. Så här ser den ut:

Och man får väl slå fast att det säger något när en cykelväg fortfarande ser fantastisk ut en igenmulen eftermiddag i mars med iskallt snöblandat regn som häller ner.

Så, Götgatan,  Strömbron och Norr Mälarstrand – tre riktiga cykelvägar. Nu gäller det bara att hitta ett sätt att knyta ihop dem.