Ibland blir det konflikt mellan bilister och cyklister på grund av att någon kör dåligt, eller farligt. Ibland för att respektive part inte respekterar den andra. Men ibland är själva infrastrukturen byggd sådan att konflikter uppstår. Jag tänkte visa fyra exempel från min vardag.

Det första är från Östermalm:

2011-11-11 14.16.44

Det är slutet på en cykelbana från Banérgatan ut mot Strandvägen (här på Google maps). Som synes är det svårt att följa gatskyltningen och svänga höger, det står en bil parkerad mitt i vägen. Och bilar parkerade i cykelvägar är ju en gammal källa till frustration hos cyklister. Men den här bilen står där helt lagligt. Det är planerat så, att cykelbanan ska ta slut mitt i en parkeringsplats. Som cyklist får man helt enkelt försöka smyga sig ut bäst det går mellan bilarna ut på den rätt hårt trafikerade Strandvägen. Bra där.

Nästa exempel är från Söder.

Jag cyklar ute på Ringvägen och ska svänga höger upp på cykelbanan. Jag kommer alltså från den långa bilkön till vänster i bild och ska upp på cykelbanan man ser till höger i bild, under ”50”-skylten.

Precis där påfarten till cykelbanan börjar, ska bilarna från den lilla bi-vägen stanna för att lämna företräde på väg ut på Ringvägen:

Påfart Ringvägen cykelbana

Den där svängen går ju utmärkt som det såg ut på bilden ovan i morse, men så här såg det ut för några dagar sedan:

Jag har alltså precis rundat sopbilen när jag tog bilden (det är mitt hotta fartvidunder som står där vid reklampelaren). Bilen står i princip korrekt vid ”lämna företräde” markeringen, ingen skugga må falla över ”Hans Andersson Recycling”, men blockerar alltså samtidigt effektivt cykelbanan. Skulle man vara trilsk cyklist skulle jag väl i det här läget ha stannat ute i körbanan och väntat på att sopbilen hade åkt.  Istället för att ha kryssat mellan parkerade bilar och trottoarer för att komma runt. Vet inte om jag hade blivit så populär då i morgonrusningen.

Tredje exemplet från Karlavägen, ytterligare en cykelbana som leder rätt ut i parkeringsplatser:

Bikelane @ Karlavägen

Bilen står såvitt jag kan bedöma helt korrekt parkerad, men placeringen av cykelfältet leder till att cyklister tvingas ut i körbanan (som ligger i en sväng där Linje 4s stora citybussar går). Så viktigt är det med parkeringsplatser.

Fjärde exemplet var det tänkt skulle komma från Oxenstiernsgatan. Där slutar, trodde jag, cykelfältet mitt i en taxikö:

taxikö1

Men när jag tittade nogrannare insåg jag att det bara handlade om att taxibilarna ignorerade cykelbanorna och världsliga saker som ”Lastplatser”:

taxikö2

De är alltså felparkerade. Men oavsett det kan man såklart ifrågasätta hur man kan låta en cykelbana sluta tvärt in i en lastplats. Cykelbanan fortsätter efter lastplats och taxikö i typ en meter fram till cykelbox och rödljus. Så det gäller bara att runda felparkerade taxibilar, eventuella lastande lastbilar och taxikö, så är saken biff, bara att fortsätta. Suck.

So, för att sammanfatta räcker det inte med den irritation som avsaknaden av vettig trafikmiljö orsakar. Det byggs dessutom för att öka på den.