Apropå videon i förra inlägget, alltså den här:

så läser vi att flera städer gör temporära cykelbanor för att öka kapaciteten och avlasta kollektivtrafiken. I Berlin till exempel:

Från The Independent

Tillfällig cykelväg på Hallesches Ufer. Foto: Nicor/Wikimedia CC BY-SA 4.0

DN.se:

Berlins cyklister har länge tvingats kryssa mellan bilister, felparkerade turistbussar och allehanda bråte som dumpats i cykelbanan. Men coronakrisen har vänt upp och ner på maktförhållandena i trafiken. Sedan antalet bilister minskat kraftigt har hela körbanor målats om till cykelstråk.

Bogota:

Smartcitiesworld

Budapest:

Budapest.hu

New Zealand:

Forbes

Milano:

Men i Milano, där renare stadsluft blivit en synligt konsekvens av coronakrisen, vill nu politikerna utnyttja situationen för att i snabb takt bygga bort en del av bilismen till förmån för mer cykel- och gångbanor.

New York:

New York Times
MSN

Och i Australien slår cykelförsäljning rekord:

The Guardian
Australian bike retailers are struggling to keep up with the boom in sales since coronavirus restrictions came into force last month.
“We’re the new toilet paper and everyone wants a piece,” Grant Kaplan, manager of Giant Sydney, a bike store in Sydney’s CBD, tells Guardian Australia.

Man kan konstatera att städer globalt upptäcker vilket effektivt transportverktyg cykeln är.

Stockholm? Hold my beer:

SVT.se
Expressen.se

Mitt i Stockholm:

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) stöttar förslaget att tillfälligt stryka trängselskatten, och går på samma linje som kollegan i Stockholms stad, Daniel Helldén (MP)
– Gesten vore värdefull. Nu bör vi underlätta för de som kan ta bilen.
Aftonbladet.se

Motormagasinet.se:

Riksförbundet M Sverige och Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) vill se politiska krafttag för att fler ska kunna ta bilen i rådande coronatider och på så sätt skydda sig mot smittrisken på bussar och tåg. Nu uppmanar de till borttagen trängselskatt och parkeringsavgift.

Teknikens Värld:

–Vi måste ta till ovanliga och nya grepp för att med kraft minimera riskerna och avlasta den svenska sjukvården. Nu krävs krafttag för att minska trängseln i kollektivtrafiken! Då går det inte att utesluta bilens förträffligheter i sammanhanget, säger Bo Ericsson med eftertryck.

Vi har letat och letat efter någon form av avisering att göra det enklare att cykla, till exempel genom att öka ytan för cykeltrafiken nu när många stannar hemma. Vi minns ju tex för bara någon vecka sedan hur det såg ut vid Slussen för biltrafik respektive gång/cykeltrafik.

Biltrafik:

Ingen risk för corona här

Gång- och cykeltrafik:

Hallå, varför kör ni inte bil som vanliga människor?

Men i Stockholm verkar lösningen mest vara att återvända till 60-talet och låta bilen vara den allenarådande lösningen för persontransport. Funkar inte kollektivtrafiken? Vad kan folk göra? Vad finns det för sätt? BIL!

Sign of the times kanske. Eller ett tecken på att vi har en del att vandra mentalt innan "cykel" tar sin rättmäktiga plats i transportverktygslådan.