OBS! Inte ett aprilskämt!

Vi skrev ju rätt mycket om snöröjningen i vintras, och fascinerades till exempel av att många sträckor tycktes klara sig helt från att bli snöröjda. Nu visar det sig att det kanske fanns en förklaring till det. Snöröjarna fuskade.

Isbark var det gott om i år.

Efter alla klagomål bestämde sig kommunen för att utreda hur de olika snörjningsentreprenörerna skött sig. Och det hade de vad det verkar inte. Skött sig alltså.

Aftonbladet 18 mars
"Om de indikationer vi fått nu stämmer, bland annat genom SVT:s  granskning, så är det upprörande. Vi visste att det har slarvats med  sandningen, men dessa uppgifter indikerar att det skulle ha förekommit  systematiskt fusk från entreprenörernas sida vilket är graverande om det  skulle visa sig att det stämmer", skriver Daniel Helldén (MP),

SVT grävde vidare och rätt snabbt framkom att inte bara kommunen kommit fram till att det fuskades. Även snöröjarna själva sa att det fuskades. Rejält:

– Det är ännu värre än det som ni rapporterat. Det här är bara toppen av ett isberg, säger källan.

Förutom cred för "toppen av ett isberg", så ger SVTs intervju en rätt tydlig bild av vikten av att anmäla när man ser att det inte snöröjts ordentligt:

– De skiter fullständigt i att öppna klagomål som kommer in. De klickar  igenom det så att det ser ut som att jobben är gjorda fast de inte gjort  någonting.

Ingen vikt alls. Det vill säga, de upphandlade entreprenörerna gör som de själva vill, lite så lite som möjligt. SVT Nyheter igen:

Och nu vittnar en före detta arbetsledare, på ett av de större företagen, om att fusket sker systematiskt.
– De som luras är entreprenörerna och de som blir lurade är skattebetalarna, säger han till SVT Stockholm.

All cred til SVT:s journalistik som drog fram att det inte bara är dåliga avtal, utan faktiskt verkar vara medvetet fusk bakom. Men som den föredetta arbetsledaren ovan konstaterar, de som blir lurade är skattebetalarna. Hade entreprenörerna skött sitt jobb hade kanske vägarna varit framkomliga - och som cyklist känner vi väl att vi kanske också hade sluppit (snöbolls) kriget mot cyklister som den här vinterns allmänna debatt kännetecknats av (läs till exempel mer här).

Vi frågar oss också om kommunen lärt sig något? Skulden till problem med snöröjningen har i flera år lagts på de avtal som kommunen träffat med entreprenörerna. De sker under "lagen om offentlig upphandling", LOU, som är ett sätt för offentlig förvaltning att teckna längre tjänsteavtal.

Men hur duktiga är kommunen på att träffa LOU-avtal? De har alltså svårt att få till snöröjningsavtal som inte inbjuder till fusk och som säkerställer att det faktiskt plogas ordentligt. Men det är ju inte de enda misslyckandena senaste åren. Ni som följt Cyklistbloggen är inte överraskade av att det inte längre finns några hyrcyklar i stan förutom EU-bikes utspridda pansarhojar. Skälet är att kommunens upphandling inte godkändes:

Mitti.se
I somras kom domstolen fram till att staden valt en för lång avtalstid och att upphandlingen därför måste göras om

Så alla hyrcyklar försvann, av de utlovade elcyklarna blev det intet.

Och i vintras stod det klart att kommunens upphandling av offentliga toaletter havererat:

Avtalet skulle ge staden 70 offentliga supertoaletter, nästan gratis. Men efter fem år har bara drygt hälften öppnat – och notan skenar. Nu visar Mitt i:s granskning att staden släppt kontrollen över pengarna.
Mitti.se
"Flera källor berättar om brister i stadens hantering av både kostnader och tidsplan."

Så, kanske är det mer än bara fuskande entreprenörer som ligger bakom. En fundering inför nästa vintersäsong, eller för all del avtalsperiod: kanske skulle det behövas något förändringsarbete inte bara hos entreprenörerna, utan också hos kommunens avtalsavdelning och förvaltning?

Så sparar vi några lårbenshalsar och trafikantkrig till nästa år.

Läs också:
Misstänkt fusk med snöröjningen (Aftonbladet)

Misstänkt fusk med snöröjningen (SVT Nyheter)

Underentreprenör om snöröjningen: ”Klagomål öppnas inte ens” (SVT Nyheter)