Bonk. Mörkret faller likt en blöt sopsäck över landet. Dags att rota fram cykellamporna igen. Min trotjänare Magicshine MJ-808 ger mycket ljus men bländar otäckt. Finns det något bra alternativ?

Under devisen ”Power is nothing without control” gjorde däckstillverkaren Pirelli reklam för sina sulor med sprinterkungen Carl Lewis, i startposition, iförd löparkläder och ett par röda, högklackade skor. Året var 1994, men jag kommer ibland att tänka på deras slogan, kanske särskilt just nu när jag tänker på cykellampor (hej Bullen, är jag konstig?).

Jag har varit väldigt glad åt min starka cykellampa Magicshine MJ-808 som jag testade på bloggen här. Dess starka sken gör att det plötsligt händer saker i trafiken. Folk flyttar sig från cykelbanan när de ser ljusskenet närma sig, bilar stannar innan de svänger höger framför mig – tillvaron blir faktiskt aningen enklare som cyklist.

Men när jag mött andra med likadana lampor (jo, de är lätta att känna igen med sin stora, klargröna/blå/gula/röda diod på baksidan) har jag kisat och tänkt ”sänk lampan, hörru”. Magicshine-lampan brötar på allt den har utan någon större finess än styrkan på ljuset. Antagligen rätt bra i skogen, men nu hojar jag ju i stan eller precis utanför. Den har helt klart Power, särskilt sett till priset, men inte så mycket kontroll.

magicshine_mj-808_ljuskagla_640
Rund och go. Men bländar. Magicshine MJ-808 slänger ljus åt alla håll.

Drömlampan vore alltså en stark lampa som inte bländar. Finns det? Jo, det kanske går att modda min lampa, men jag tror inte jag orkar gräva i det.

När jag köpte lampan tänkte och skrev jag något i stil med att ”alla starka lampor bländar”. Ack, så fel. Tack vare er läsare har jag fått lära mig om StVZO, Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. Det är en tyskt regelverk för fordon, även cyklar, som bland annat omfattar belysning. Framlampan på en cykel får exempelvis inte ha något blinkläge utan måste lysa konstant. Varför? Bland annat för att det är enklare att bedöma avstånd till en fast lysande källa än det är till en blinkande. Lamporna får inte blända. Fullt rimliga krav man kan ställa på en cykellampa, no?

philips_saferide_ljuskA--gla_640
StVZO-klassade Philips Saferide 80 ger en mycket mer kontrollerad ljusbild. Som inte bländar.

I Sverige får framlampor inte blinka heller. Lagen säger:

14 § Cykel ska ha

  1. lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter, samt
  2. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  3. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut. Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.

Ändå tycker jag man dagligen ser folk med blinkande lampor både fram och bak. Kan vi inte bara sluta med blinkande ljus, hörni? Sedan kan man ju fråga sig varför vi inte bara kan hänga på StVZO-standarden rakt av. De lamporna säljs utan blinkmöjlighet, case closed.

Åter till våra tyska standardföljande lampor. På diverse forum och kommentarer förstår jag att bland annat dessa tillverkare har StVZO-klassade lampor:

  • Philips
  • Busch-Müller
  • Sigma
  • Trelock
  • Owleye
  • Topeak
  • Cateye

Ni får gärna fylla på med flera. Jag har sökt på vissa tyska sajter för att hitta lamporna, för svenska skriver inte alltid ut att den är StVZO-klassad. Du får helt enkelt fråga i din butik.

Priserna då, är det dyrare med bra lampor? Nja, mer pengar – högre ljusstyrka verkar vara modellen. I ett test som Testfakta hade härförleden vann StVZO-lampan från Sigma som kostar 250 kronor. De populära lamporna som Philips Saferide 80 och Busch-Müller kostar mer, kanske uppåt tusenlappen.

Behöver man en så stark lampa då? Ja, det är ju en bedömningsfråga. I mitt fall passerar jag nyanlagda cykelbanor på min väg hem och till jobbet och då behövs en kraftfull lampa för att se stolpar och avrinningsbrunnar och andra hinder. Cyklar man i innerstan behövs kanske inte lika starkt ljus, så här får ditt behov styra.

Själv har jag blivit bortskämd med att testa, så jag funderar på att vara ett icke-bländande föredöme och byta lampa. Kom ihåg: Power is nothing without control.