/ Hinderbana

Ska vi verkligen ställa trafikljuset här?

Vi börjar få slut på rubrikförslag till alla inlägg om stolpar. Så här såg det till exempel ut i Uppsala plötsligt:


Foto: Johan Heiner / Facebook

Och här någonstans börjar vi fundera på om man skulle införa en obligatorisk kontrollfråga som alltid måste fyllas i innan man går hem för dagen vid vägbyggen. Kanske ett ”Känns det här verkligen bra?”.

Eller ännu enklare, ”skulle vi gjort så här om det gällde biltrafik?”.

Bilden ovan togs i juni, nu ser det ut så här istället:


Foto: Torbjörn Albért / Facebook

Ja ni ser ju, bonuspoäng för kreativitet. Om stolpen står mitt i vägen är såklart snabbaste lösningen att flytta på vägen. Eftersom cykelvägar ju kan se ut precis hur som helst – det finns inga tvingande direktiv för att få kalla något ”cykelbana”. Det här är förövrigt samma lösning Stockholms Exploateringskontor använde när de råkade placera Herr Gårmanskyltarna mitt i cykelvägen längs Kanalvägen – man flyttade inte på stolparna, utan på vägen.

Trafikljusen i Uppsala hamnade i Upsala Nya tidning som skrev:

Nu ska stolparna flyttas ut en halvmeter och placeras närmare trafiken. Linjemålningarna ska även göras om så att risken att cykla in i en stolpe minimeras.

Nu tänker vi, igen. Tänk om man gjorde rätt från början? Hur svårt kan det vara? Det händer ju liksom aldrig att det plötsligt står ett trafikljus eller en gatskylt rätt ute bland motortrafiken?

Kan man inte bara göra exakt samma sak som man gör när man bygger dem?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer