Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ska vi ta en dag och liksom bara ta oss fram som vänner?

Publicerad den 27 augusti, 201526 januari, 2022

Jag älskar att cykla och min inställning är att de flesta mest vill komma fram hela och rena.
Men den här platsen sammanfattar allt jag tycker är dåligt med Stockholmstrafiken:
1. Cyklister som inte lämnar företräde vid övergångsstället.
2. Kaos med trafik från alla håll.
3. En stor blåbuss som helt ignorerar både cykelpassageregel och ännu värre zebralagen och rent fysiskt tränger sig över övergångsstället.

4. Bilist som kör där det är förbjudet att köra privatbil

Och alla försöker komma fram först.


Kan vi göra så här en enda dag Stockholm, bilister, bussförare, fotgängare, cyklister och andra som rör oss ute på gatorna: När vi tar oss fram utgår vi från att alla ANDRA har rätt, och att det är vi som ska släppa fram och kör extra defensivt.
Det kommer förmodligen gå lite långsammare, men vem vet, kanske blir det trevligare stämning på väg till jobbet och skolan.
Och kanske är det något man kan leva på under dagen och som gör livet lite roligare? Och säkrare.

16 svar på ”Ska vi ta en dag och liksom bara ta oss fram som vänner?”

  1. Lasse skriver:
    29 augusti, 2015 kl. 1:34 e m

    En kommentar till. Den just nu övertäckta skylten, på hamngatan, om förbjuden högersväng, gäller den för cyklister också? Det borde den inte göra. Ett problem här är att ett vanligt beteende bland cyklister är att de cyklar på trottoaren för att slippa rödljuset, som har ganska lång rödperiod här.

    Laddar in …
  2. Lasse skriver:
    29 augusti, 2015 kl. 1:31 e m

    Det är riktigt att det är väldigt många privatbilar och motorcyklar som kör in från Hamngatan till Kungsträdgårdsgatan, trots förbudsskylt. (Tidigare fick inte taxi köra här dagtid, men det låtsades de inte förstå.)
    Men just nu är det otydligt skyltat, eftersom trafik från Sergels torg inte får svänga höger in på Regeringsgatan, vilket de gör ändå, så är skylten som förbjuder högersväng in på Kungsträdgårdsgatan övertäckt. Men inte skylten som förbjuder motorfordon som sitter vid infarten till sistnämnda gata!
    Jag tror inte detta har ökat biltrafiken här ändå.

    Laddar in …
    1. Lasse skriver:
      29 augusti, 2015 kl. 6:45 e m

      Måste rätta mig själv! På två punkter.
      1. Skylten är inte längre övertäckt. Den svarta säcken är borta.
      2. Skylten var påbjuden färdriktning, alltså en rund blå skylt med en vit pil som pekar uppåt. Ingen förbudsskylt alltså.

      Laddar in …
  3. Kenneth Medin skriver:
    28 augusti, 2015 kl. 4:18 e m

    Nu låter du som Cege Hammarlund på 60-talet. Men olyckstalen bara steg…

    Laddar in …
  4. Frank K skriver:
    28 augusti, 2015 kl. 10:10 f m

    Jag älskar denna korsning. Tycker video visar ett bra samspel, alla kör långsamt och håller koll på varandra. Bussen stannar för gående, gående stannar för bussen. Cyklister stannar för cyklister och gående. Allt finns vid denna korsning. Visst det är inte så bra framkomlighet, men det är inte allt.

    Laddar in …
    1. Franz skriver:
      28 augusti, 2015 kl. 1:08 e m

      Å andra sidan räknar jag minst 30 personer (och då har jag inte räknat bussen) som passerar genom korsningen på lika många sekunder, så nog kommer folk fram alltid.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        28 augusti, 2015 kl. 7:35 e m

        Jo, men cyklisterna använder sin hastighet och storlek för att få fotgängarna att stanna kvar – vilket betyder att någon annans framkomlighet och upplevda säkerhet minskar.
        Bussföraren gör samma sak mot cyklister och fotgängare.
        Och bilisten som tjuvåker ska öht inte vara där.
        Det betyder att trafikklimatet, tycker jag, blir rätt uselt.

        Laddar in …
  5. Hippie Carlsson skriver:
    28 augusti, 2015 kl. 7:38 f m

    Det låter lite som att släppa före alla när man står i matkön… då kommer man aldrig fram. På denna video saktar alla ner och gör det bästa av en dålig situation….

    Laddar in …
  6. micke skriver:
    27 augusti, 2015 kl. 9:25 e m

    christian, har du lyckats anmäla ditt filmade material vid någon anmälan?
    Funderar på att skaffa för att kunna fånga upp alla gånger man blir trakasserad men undrar om det enda man kan göra med materialet är att hota eller hänga ut folk, känns tråkigt.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 augusti, 2015 kl. 10:01 e m

      Nej – filmad trafik fungerar rätt dåligt för anmälan. Vi försöker i huvudsak använda det vi filmar som exemplifiering för generella företeelser.

      Laddar in …
    2. Jonas skriver:
      28 augusti, 2015 kl. 1:50 e m

      Eftersom det inte finns ägaransvar (utom vid felparkering) så måste personen kunna identifieras. Och det är ju sällan en vet vem det är som sitter bakom ratten.

      Laddar in …
  7. Jeppe D Larsen skriver:
    27 augusti, 2015 kl. 8:38 e m

    Det är enormt tillfredställande att stanna vid övergångställen och tydligt vinka fram eller säga varsågod. En del gående blir helt överlyckliga, de flesta ler stort.

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      27 augusti, 2015 kl. 9:12 e m

      Vinka fram bör man inte göra. De gående kan få uppfattningen om att det okej att gå över. Och då kan omkörande fordon komma i hög fart.
      Händer ofta att någon kör om när man stannat. Ibland så blir de gående nästan överkörda.
      Lösningen brukar vara att stanna så nära 90 grader man kan så att man blockerar omkörning.

      Laddar in …
      1. Jeppe D Larsen skriver:
        27 augusti, 2015 kl. 9:17 e m

        Ja det är riktigt frustrerande att en behöver ta hänsyn till det. Jag löser det hela genom att hålla koll på andra trafikanter. Sen ska jag säga att de gående jag möter är riktigt luttrade av att ständigt inte få komma över när andra trafikanter bara blåser på så de tittar väldigt noga. Tyvärr.

        Laddar in …
      2. daniel skriver:
        28 augusti, 2015 kl. 12:27 f m

        Intressant då omkörning vid obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter är förbjudet med vissa små undantag. Att köra fort förbi någon vid dessa ”ställen” är absolut förbjudet.

        Laddar in …
    2. Björn Kempe skriver:
      27 augusti, 2015 kl. 9:20 e m

      Ett exempel på fin storsinthet som går att applicera överallt i livet egentligen!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d