/ NTF

... silar NTF mygg och sväljer kameler

I går skrev vi om hur Trafikverkets regler gör att vägskyltar och stolpar placeras mitt i cykelbanorna. Annars riskerar skyltarna att bli ogiltiga. Vi konstaterade också att cyklister är en hårt olycksdrabbad trafikanttyp och att dåligt utformade och underhållna cykelbanor har stor skuld till det. Att utformandet av cykelbanor bara styrs av rekommendationer och att de sällan följs. Det finns alltså utrymme för att skärpa upp lagar och regler för att göra det säkrare för cyklister.

sl-p---str--msbron

Nu har NTF också upptäckt det. Självklart har de djupdykt i de senaste årens forskning och läst de slutsatser forskarna dragit. Och kommit fram till att här behöver regler och lagar ändras. Vad är viktigast? Vad ska vi göra först?

NTF väljer sin tid rampljuset att jobba för två saker:

  1. Lag att ha hjälm för vuxna
  2. Förbud att cykla med hörlurar.

Say wut? Jag har läst de stora undersökningarna. Där nämndes faktiskt inte hörlurar alls vad jag minns.

Så här säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén till SVT:

NTF1

Avled dessa trettiofyra cyklister alltså på grund av hörlurar? Ingen vet. Ingen vet ens hur många som skadas som har lurar:

Det finns däremot ingen tillförlitlig statistik över hur många cyklister som skadats eller dödats i trafiken när de använt lurar eller snäckor

Varför låta det hindra någon? Det fattar ju alla att man ser alla jävla stolpar och pissuselt avgrusade cykelbanor bättre om man inte har hörlurar.

Foto: Anna Mogren ÖstlundMycket säkrare utan hörlurar Foto: Anna Mogren Östlund

Läs mer: Är det livsfarligt att cykla med lurar?

Forskare: Luren i örat inte så farlig

Riksdagsledamoten Catharina Bråkenhielm (S) är också orolig för cyklisterna. Hon har därför precis lagt en motion till riksdagen. Hon skriver i den:

Det har lagts stor kraft på att förhindra olyckor i biltrafiken. Mitträcken, hastighetsändringar och fartkameror har varit mycket effektiva. På cykelsidan finns inget som motsvarar de insatserna.

Eller hur! Precis så! Motortrafiken har fått mångmiljardsatsningar för att ta bort ”dödens vägar”, för att uppnå nollvisionen, för att minska riskerna. 2+1 vägar. Rondeller. Vajerräcken. Det har gett effekt.

Screen Shot 04-14-14 at 10.35 AM

(Läs också: Fler cyklister än bilister vårdas på sjukhus” – statistik, statistik, statistik )

(Läs också: Nollvisionen och varför den är viktig att känna till för cyklister. )

Screen Shot 11-20-14 at 04.21 PM

Så, vad är det Catharina Bråkenhielm utifrån sin egen analys motionerar om? Mer pengar till cykelinfrastrukturen? Storsatsning på vägunderhåll? Nope.

Screen Shot 10-11-15 at 08.59 PM

Yes. Hjälmlag.

Hon skriver också:

Alldeles för många skadas i onödan. NTF förordar lag på hjälm för alla.

NTF.

Ibland känns det som om alla blivit tokiga. Undersökning på undersökning visar samma sak, att man bygger cykelbanor som om man vore full och förmodligen direkt fientligt inställd till cyklister och att man därefter i princip glömmer bort dem. Det skapar livsfarliga situationer för cyklister som skadas i singelolyckor. Det är inte kärnkirugi.

Sedan med ojämna mellanrum så kommer någon på att det där med stolpar mitt i vägbanan är dåligt, men hey, Trafikverkets regler.

Man tänker att man skulle kunna börja där.

MEN NÄR NÅGOT FAKTISKT SKA GÖRAS så är det de där jävla hjälmlagarna och hörlurarna som dyker upp igen. Säkert nämner någon att cyklister kör mot rött också. Och där tar det slut.

Förstå mig rätt här, jag cyklar med hjälm och ja, jag fattar att man har bättre uppfattningsförmåga om man inte blåser på med hög musik i öronen. Men varför inte börja i rätt ände? Typ, där det behövs? Där forskning och erfarenhet visar att det skulle få snabb effekt?

Cykelv--gBokstavligen bara en stolpe i vägen

Det finns ett bra gammalt ordspråk, att sila mygg och svälja kameler. Det är det NTF gör.

Vad har de här lagändringarna gemensamt? Jo, det är extremt billiga lösningar som gör att någon nöjt kan säga att hen faktiskt gjort något för att göra det säkert för cyklister. Utan att behöva mecka med någon jobbig budget.

Att ändra regelverket för cykelbanor däremot skulle kosta massor. För att inte tala om att underhålla dem sedan.

Där någonstans tror jag skon klämmer. Cyklister ska vi ha. Men de får inte kosta något.

Läs uppföljande inlägg:

NTF svarar Cyklistbloggen

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer