Sommaren har varit härlig och oktober dräglig. Nu är det november och frosten har dykt upp i stockholmsområdet. Nu dyker frågorna upp på Facebook och i andra fora.‌ Är det kanske dags för vinterdäck?

Frågorna börjar dyka upp lite här och där.
Riktig vinter. Götgatan norrgående november 2017 vid 08.20 på morgonen.

Turligt nog är det lätt att cykla även på vintern.
Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck när vintern smyger sig på. Det finns däck med olika antal dubbar i. Hur många ska man ha? Well, numera kör vi båda med 240 dubbar både i fram- och bakhjul. Skillnaden på 240 mot 120 är att de med dubbelt så många dubb har dubb längre ut åt kanten på hjulet, så du alltså får bättre grepp även när du lutar cykeln för att svänga. Fler dubb ger alltså bättre grepp, men det blir också något mer tungtrampat.

Som läsare Jonas tipsade om: Nya dubbdäck måste "cyklas in" några mil för att dubbarna ska sätta sig. Så om det käns omänskligt tungt i början – det blir bättre efter ett tag!

Sommardäck vs vinterdäck. Låt vintern komma.

Mjukare gummi för bättre grepp

Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag, säg sopsaltade gator, kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Det finns även odubbade vinterdäck till cykel, men eftersom snöröjningen i Stockholm utanför de soppsaltade stråken lämnar en smula övrigt att önska väljer jag själv dubbat alla gånger. Greppet det ger är verkligen härligt – det är som att ha klor! I flera fall har jag cyklat säkert för att när jag ställt ifrån mig cykeln halkat på det glashala underlaget.

Japp, allt som glimmar är is.

När är det dags att byta däck?

Frågan alla ställer sig: När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt, eller kanske till och med något innan. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Förra året halkade jag omkull innan första snön kom och ironiskt nog dagen innan jag skulle sätta på vinterdäcken. Så kan det gå.

Du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Men, frågar många: får man cykla på gator med dubbdäcksförbud som finns i vissa städer?

Cyklistbloggen frågade Peter Ågren, chef för polisens ingripandeverksamhet på Södermalm i Stockholm via Twitter.
Svaret är:

”Ja, det får du. Förbudet gäller motordrivet fordon. Cykel och moped klass II är OK att köra med dubb.”

Vinter! Härligt!

2018 anlitade försäkringsbolaget Länsförsäkringar VTI för att göra ett ordentligt och ambitiöst vinterdäckstest för cykel. Kolla videon nedan och läs resultaten hos Länsförsäkringar: Test av cykeldäck.

Även Testfakta har ett eget cykeldäckstest för dubbdäck: Billigt dubbdäck bäst i test.


Är du fortfarande osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.

Så när frosten kommer: sätt på ett par dubbdäck på cykeln och cykla säkrare.

Vi ses i vinter!

Ses på cykelvägarna i vinter!