/ dubbdäck

Så väljer du rätt dubbdäck till cykeln

Götgatan norrgående strax vid 08.20 på tisdagsmorgonen.

Efter gårdagens snösmocka i den kungliga hufvudstaden har många frågat om dubbdäck till cykeln. Så här tycker vi!Att skifta till vinterdäck på bilen är något de allra flesta gör så fort minusgraderna visar sig. Hey, det är till och med lagstadgat, så varsågod att skifta. I och med att allt fler väljer cykeln till jobbet så ökar även intresset för att fortsätta cykla även på vintern. Det har varit riktigt gemytligt med en massa folk som väntar vid rödljusen tillsammans ända in i senare hälften av november. Underbart!

Nu dyker frågorna upp på Facebook och i andra fora.
FB_dubbdack_fraga

Turligt nog är det lätt att vintercykla! Är du minsta osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.

Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Det finns däck med olika antal dubbar i. Hur många ska man ha? Well, Christian kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet och själv kör jag 240 dubbar både fram och bak. Skillnaden på 240 mot 120 är att de med dubbelt så många dubb har dubb längre ut åt kanten på hjulet, så du alltså får bättre grepp även när du lutar cykeln för att svänga.


Smart med dubbdäck även på cykeln. Foto: Adam Franco på Flickr.

#### Mjukare gummi för bättre grepp

Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag, säg sopsaltade gator, kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Det finns även odubbabde vinterdäck till cykel, men eftersom snöröjningen i Stockholms innerstad lämnar en hel del övrigt att önska väljer jag själv dubbat alla gånger. Greppet det ger är verkligen härligt – det är som att ha klor! I flera fall har jag cyklat säkert för att när jag ställt ifrån mig cykeln halkat på det glashala underlaget.

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Själv halkade jag omkull innan första snön kom och ironiskt nog dagen innan jag skulle sätta på vinterdäcken. Så kan det gå.

Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer, och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Men, frågar många: får man cykla på gator med dubbdäcksförbud som finns i vissa städer?

Cyklistbloggen frågade Peter Ågren, chef för polisens ingripandeverksamhet på Södermalm i Stockholm via Twitter.

Svaret är ”Ja, det får du. Förbudet gäller motordrivet fordon. Cykel och moped klass II är OK att köra med dubb.”

Så när frosten kommer: sätt på ett par dubbdäck på cykeln och cykla säkrare.