[![](/content/images/2012/11/cykelljus.jpg "cykelljus")](/content/images/2012/11/cykelljus.jpg)Foto: Shoupiest via [Flickr](http://www.flickr.com/photos/shoupiest/4036248942/sizes/l/in/photostream/)
Hösten är här! Härligt med klar frisk luft, blå himmel och … Vänta nu. Fukt, mörker och regn? Hur som helst är det dags att se över hur du och cykeln syns. Vi har några tips. Varde ljus!

Hösten är här! Härligt med klar frisk luft, blå himmel och … Vänta nu. Fukt, mörker och regn? Hur som helst är det dags att se över hur du och cykeln syns. Vi har några tips. Varde ljus!

Det är riktigt kul att se att så många fortfarande cyklar trots att termometern masar sig ned mot noll-strecket och mörkret faller snabbt på eftermiddagen och dessutom dröjer sig kvar på morgonen.

Det är ju inte särskilt svårt att hoja på hösten och vintern. Att klä sig rätt (eller snyggt) förklarar till exempel Mattias Krantz på ett utmärkt sätt.

Men det räcker inte med att ta på sig en tröja – det börjar bli sjukt mörkt och i kombination med lite väta så börjar vi cyklister bli svåra som tusan att se. Har du själv kört bil när det regnar och är mörkt så vet du vad jag pratar om – en liten blinkande LED-lampa kan man missta för en reflex i en vattendroppe på backspegeln. Själv så kör jag med lampa även dagtid – det gör stor skillnad i att synas.

[![](/content/images/2012/11/knog_liten.jpg "knog_liten")](/content/images/2012/11/knog_stor.jpg)För cykling i dagsljus under grå dagar. Liten LED fram, vanligt, icke-blinkande rött bak. Båda lamporna från Knog.
Dock räcker inte den lilla söta LED-lampan när det blir mörkt. Så vad göra? Vi har några tips:

1. Skaffa en lampa värd namnet.
Stadens ”tack för att du cyklar”-lampor som vi fick i våra give away-påsar förra året är fina men alldeles för små för att synas. Baklampan kan vara OK som komplement, men framlampan är att betrakta som nödbelysning.

Förra året köpte jag en Magicshine MJ-808-lampa. Den kostade då cirka 800 kronor och idag närmare 500. För dig som orkar med ett externt batteripack är den fortfarande prisvärd. Orkar du inte med batteripacket så verkar Philips ha ett bra alternativ i sin Saferide-lampa

[![](/content/images/2012/11/magicshine_liten.jpg "magicshine_liten")](/content/images/2012/11/magicshine_stor.jpg)Säg hej till ett stycke jävelljus. Magicshine MJ808 är en liten men oerhört stark lampa för en modest peng.
Christian ser till att synas även från sidan med sina [NiteIze-lampor](https://www.cyklistbloggen.se/2011/11/det-finns-manga-satt-att-synas-pa/ "Det finns många sätt att synas på…")

På cykelsajten Happymtb.org finns en evighetslång tråd ifall lamporna ska blinka eller inte. Lagen hävdar att:

14 § Cykel ska ha

  1. lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta)
    och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter,
    samt
  2. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus
    framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker
    kan föras på betryggande sätt, eller
  3. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt
    och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
    Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
    Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna
    bländas av.

Kort sammanfattat så får man alltså inte ha blinkande ljus framåt över huvud taget, och ett mycket snabbt blinkande ljus bakåt. En kommentar: har du en tillräckligt bra (läs: stark) lampa framåt så behöver den inte blinka.

För min egen del var skillnaden mellan den nya, bättre lampan och min gamla diodlampa som mellan dag och natt (heh). Jag fick direkt feedback på att jag blev sedd med den starkare lampan: bilar lämnade helt plötsligt företräde och gångtrafikanterna skuttade raskt bort från cykelbanorna.

En bra baklampa tycker jag mår bättre av att ha fler än en lysdiod, som Knog Skink, Cateyes uppdaterade baklyse eller futuristiska Fibre Flare

2. Reflektera mera

Förutom dina (icke blinkande) ljus måste cykeln också ha godkända reflexer. Så här skriver Vätternrundan om hur kraven ser ut:

Reflexer – gäller bara färd i mörker: vit fram, röd bak och vit eller gul på sidan. dom ska vara typgodkända vilket innebär att på reflexen finns i plasten präglat antingen ett E plus tecknen IVA för Europagodkänd eller ett stiliserat knubbigt T som i godkänd av Trafiksäkerhetsverket. reflextejp är aldrig typgodkänd. däck med reflexsidor är ok om dom uppfyller ECE-reglementet 88.

Mattias Krantz tipsar också om ekerreflexer som möjligen inte är godkända, men som åtminstone gör att du syns.

Reflexväst kan ju möjligen vara en extra säkerhetsdetalj, men jag försöker synas med bra lampor istället.

Själva så försöker vi annars leva som vi lär: att synas i trafiken är bra. Häromkvällen gjorde vi en liten film på hur det ser ut när Christian och jag hojar omkring i Stockholm. Nördar, vi? Japp, men vi syns i alla fall.

Vad tycker du om reflexvästar och blinkande lampor? Säg ditt i kommentarerna!