Vi har ju skrivit en hel del om att det ofta ställs grejor i cykelfält och cykelbanor. Big bags, träd, "jagskabara"-parkerade bilar och så vidare.

Inte sällan handlar det om arbeten som ska utföras, där cykelfältet blir ett praktiskt ställe att stå på.

Prima lastplats
Klassiskt heldraget

Och de där två skälen: "jagskabara" och "vägarbete", har en förmåga att tillsammans sänka toleransen hos trafikanterna för att dela med sig av vägytan. När man ständigt får köra slalom mellan hinder och plötsligt tvingas ge sig ut i tyngre och snabbare trafik, så riskerar man att bli lite snarstucken.

Foto: Cécile Everett‎
Klassiskt farlig placering utan skyltar eller annat Foto: Cécile Everett‎

Det i sin tur leder till att cyklister riskerar att uppfattas som gnälliga. "Var hade du annars tänkt att de skulle stå med kranbilen?" är en inte ovanlig reaktion på random cyklist som fått leka Stenmark på väg till jobbet. Ska man inte få utföra arbete i den här stan?!

Tex inte optimalt


Cyklistbloggen vill vara konstruktiva och konstaterar att i städer kommer det alltid behöva göras arbeten, tunga lyft, kranarbeten och så vidare. Men det går att göra på dåliga sätt och på bra sätt. Dåliga sätt är att bara ställa sig där man känner för och nöja sig med det.

Bra sätt är att ge trafikanterna en rimlig chans att anpassa sig till hindret. Som det här:

Skyltar i god tid, vägarbetes-varning, cyklistvarning, röd hänvisningskylt och blixtljus - så får alla möjlighet att samsas och samspela.

Så, vet du att du kommer behöva arbeta i cykelfält eller på cykelbanor, välkommen! I en storstad är det trångt och alla får samsas. Gör du bara som entreprenören i filmen ovan så kommer det gå finfint.

Tack på förhand!