Vi ser i vårt Twitterflöde en trafikrapport från P4 Örebro:

"Trafikstörning"
"E20 Örebro–Laxå (Trafikstörning) Flera cyklister på vägen. Sandstubbetorp i riktning mot Laxå"

Här ringde det några klockor hos oss. Vi kollade på Google Maps och japp, det här är en av Trafikverkets många "2+1" vägar. Det vill säga vägar som byggts om så att vägytan delats upp i en fil i ena riktningen och två filer i andra. Genom att växla mellan en fil och två filer så kan man på samma vägyta skapa möjlighet för bilister att köra om utan att behöva bygga ny bredare väg. Och det i sin tur ger också möjlighet att sätta upp varjer-räcke i mitten, vilket i linje med Nollvisionen gör det säkrare för motortrafiken.

1280px-E20_2plus1_west_of_Skara

2+1 väg på E 20 väster om Skara, foto: Joel Torsson Public Domain

Samtidigt kan man också höja hastighetsgränsen, inte sällan till 100 kilometer i timmen. Ett slags billig motorvägsersättning alltså. Alla glada.

Eller?

Nej, mindre glada blir de som inte kör bil men som ändå behöver komma fram. Som cyklister. För det är inte jättetrevligt att cykla på en väg med hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen, med smal eller obefintlig vägren. Men, det är tillåtet.

Så här såg det till exempel ut på 2+1 vägen mellan Norrköping och Katrineholm förra året:

Google Maps

Ser ni den lilla gula skylten under "N":et i "Norrköping"? Inzoomat:

Cykelväg!

Japp, det är inte bara 2+1 väg, "billig motorvägsersättning", utan också uppskyltad cykelled. För det är alltså tillåtet att cykla på 2+1 vägar. Ofta är det enda vägen som finns.

Och de senaste tio åren har Trafikverket varit flitiga med att bygga 2+1 vägar. Utan att nämnvärt ta hänsyn till hur eventuell cykeltrafik påverkas.

Läs mer vad vi skrivit om 2+1 vägar.

Nu åter till P4 Örebros trafikredaktion och deras tweet. Vi kollar på den aktuella platsen, alltså E20 mot Laxå vid Sandstubbetorp. Och mycket riktigt. Det är en av dessa 2+1 vägar. Där det är tillåtet att cykla.

Nu cyklar vi inte själva just här, men vi försökte se om det fanns några alternativa cykelvägar längs sträckan på både Eniro och Google maps, men åtminstone de hade inga registrerade. Vad säger ni som bor där - hur går det att cykla längs sträckan?

Kollar man vid busshållplatsen vid Hökaberg så kan man ana åtminstone ett skäl till att hoja här.

Cykel parkerad på busshållplatsen till höger i bild. Google Maps.

För att ta sig till bussen. Allt detta är alltså tillåtet och ofta nödvändigt om man vill komma fram på cykel.

Men man får alltså räkna med att bli rapporterad som trafikstörning.