Cykelställ Trombone, Foto: Scancord
Cykelställ Trombone, Foto: Scancord

Härom dagen frågade vi er läsare om hur det perfekta cykelstället ska se ut. Här har vi sammanställt era svar så att kommuner, shoppingcenter, varuhus och butiker ska kunna välja rätt cykelställ. Vi fick ett mail från en trafikplanerare som undrade vilket cykelställ som var bäst. Vår post när vi frågade er läsare har i skrivande stund 68 kommentarer och här ska vi försöka sålla fram någon slags vinnare, en rekommendation till den kommun, butik, varuhus eller shoppingcenter som ramlar på detta inlägg.

Vi började med några grundläggande önskemål:

  1. Det ska gå att låsa fast cykelns ram i själva cykelstället.
  2. Cykelstället ska vara tillräckligt högt så man kan luta cyklar som inte har stöd mot det.
  3. Cykelstället ska vara monterat så att ingen kan demontera stället med standardverktyg för att komma åt cykeln. Inga standardbultar, inga vanliga skruvar, helst svetsat eller ordentligt fastgjutet. Godset bör vara så pass tjockt att det inte går att forcera med t. ex. rörkap eller bultsax.
  4. Luft! Ge oss luft! Många bygger cykelställ så att cyklarna bara står några centimeter från varandra. Det gör det otroligt svårt att komma åt att låsa, eller bara få in eller ut cykeln.

Till att börja med finns ett dokument skrivet om cykelparkering som kan ge bra råd om placering med mera. Du hittar det här: Cykelhandböcker på Stockholm.se (PDF). Läs detta till att börja med!

Ju enklare desto bättre.
Den slutsats vi drar från alla engagerade kommentatorer är: håll det enkelt. Cykelstället som de flesta tycker fungerar bra är det uppochnedvända U:et som, förutsatt att det är ordentligt förankrat i marken, uppfyller tre av rampunkterna nämnda ovan och det fjärde med en entreprenör som kan montera dem med ett bra mellanrum. Så här ser cykelstället ut:

Cykelställ Trombone, Foto: Scancord
Cykelställ Trombone, Foto: Scancord

Liknande är cykelstället ”Bågen” från Lappset (Se lappsett.se), eller ”Stödet” från Blidsberg Mekaniska (se Blidsbergs.se) alternativt ”Sagitta” från Hags (se Hags.se). Många verkar ha liknande ställ, hittar ni fler så kommentera gärna så uppdaterar vi listan.UPPDATERAT:
Några har kommenterat att det skulle gå att kapa rören enkelt med en rörkap. Vi ställde frågan till en av leverantörerna av cykelstället och de svarar så här:

Alla former av rör går såklart kapa, men denna storlek och gods kräver riktiga maskiner i fabrik för att kapas snabbt och smidigt. Vill man helgardera sig så finns det möjlighet att fylla stödet med cement/betong när man gjuter ner dem i marken då rören är ihåliga. Gör man så blir cykelställen i stort sett omöjliga att kapa på plats.

Ett alternativ vi gillar är Edge från Smekab (se saferoadsmekab.se.)
smekab_Edge

Många gör även felet att montera själva cykelställen för nära varandra så att det blir krångligt att både parkera och låsa cykeln. Rekommendationen från ”Cykelparkering i Staden” (PDF) säger 90 cm mellan ställen. Se detta som ett minimum. Många cyklister har korgar fram eller på sidan av cykeln som också ska få plats när cykeln parkeras.

Antalet lastcyklar ökar också stadigt och självklart vill ägarna kunna låsa fast sina lastcyklar. Här kan den hugade trafikplaneraren låta sig inspireras av Malmös Bike & Ride-parkering för cyklar.

Foto: (c) Richard Jack/Rundtramp.seFoto: (c) Richard Jack/Rundtramp.se

Vidare är det självklart alltid trevligt med tak över cykelstället där möjlighet finns.

När du som trafikplanerare läst så här långt hoppas vi att du fått bra inspiration och information för att bygga optimala cykelparkeringar i just din kommun. Kommentera och fråga gärna vidare på denna post om det är något vi glömt!