I början av månaden felanmälde jag två stolpar i cykelbanan på Rutger Fuchsgatan i Stockholm. Det är de här två inringade:

Rutger Fuchsgatanstolparna

De står farligt till på en redan uselt utformad plats och den ena var dessutom böjd och hade sedan många år tappat den reflex som suttit på. Min idé var att kommunen skulle ta bort dem helt, eller åtminstone ta bort den enda och ställa den andra i bilvägbanan istället – det finns plats.

Nu har Stockholms stad fixat dem. Men inte riktigt som jag hade tänkt mig, bägge stolparna är kvar.

Så här ser det ut nu när jag åkte hem vid halv sex snåret igår:Rutger fuchs fixad

Ser ni skillnaden? Stolpen till höger har fått en ny stor reflex. Den lilla  mörkrostbruna stolpen till vänster däremot ser ut som förut. Det kanske är lite svårt att se i regn och motljus från bilar.

Låt oss för några sekunder bena upp funktionen av de där två stolparna.

Reflexstolpen har som funktion att visa motortrafiken att vägen smalnar av. *Den skyddar alltså mot plåtskador. *För att vara extra exakt så skyddar den SL mot plåtskador, bussar i linjetrafik är de enda som får köra genom passagen från det här hållet.

Notera att det finns gott om plats att placera reflexstolpen framför hindret nere på bilvägbanan. Men varför det, när det finns en bred cykelbana liksom?

Den har nu reparerats och fått en ny reflex.

Den vänstra bruna stolpen har ingen funktion alls idag. Den finns vad jag förstår där för att bilister inte ska försöka köra förbi det som tidigare var ett bussdike. Bilpassagen till höger var alltså fysiskt spärrad för allt utom bussar. Bussdiket togs bort när det gjordes vägarbeten här för några år sedan och sattes aldrig tillbaks. Den lilla rostbruna stolpen***fyller alltså ingen annan funktion än att vara farlig för cyklister***.

Den fick ingen reflex när kommunen var ute och fixade. Och den är fortfarande kvar.

Och naturligtvis är det inga reflexer alls på stolparna när man kommer från andra hållet. Då är de ju helt ofarliga för bilister så självklart behövs det inte:

rutgerfuchs 500

Now, för att sammanfatta: Plåtskador är något så allvarligt att det kräver en stolpe uppe på cykelbanan med en reflex på. Nu är den efter många år fixad, så SL kan känna sig trygga och säkra igen.

Kroppskador på cyklister uppstår inte. Orka ta bort en gammal stolpe och varför anstränga sig att åtminstone sätta en reflex på den också? Cyklister kan ju visa hänsyn så fixar det sig.

Under tiden är cyklisterna det trafikslag som råkar ut för mest olyckor, varav en majoritet kan härledas till en extremt oförlåtande trafikmiljö.

Jag är inte så förvånad.