Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Repris: Får man stanna/lasta/parkera/ställa säckar/ha pickic i cykelfälten?

Publicerad den 10 juni, 201312 januari, 2022

Vi har ju skrivit om att det är förbjudet att både parkera och stanna i cykelfälten (Trafikförordningen, 3kap §53 st 7). Men så fick jag en länk från en lastbilsförare via Twitter.

Kanske ok?
Kanske ok?

Hen skriver att det visst är tillåtet för lastbilar att stanna och lasta i cykelfält, eftersom Stockholm har ett undantag från den regeln:

Utan hinder av lokal trafikföreskrift om förbud att parkera fordon får, vardagar utom dag före sön- och helgdag mellan klockan 6 och 18, motordrivet fordon med en bruttovikt överstigande 3,5 ton och taxi parkeras under högst 30 minuter. Medgivandet gäller inte i för särskilt ändamål eller fordonsslag anordnad zon eller i körfält för fordon i linjetrafik.

Jag är usel på att förstå komplicerade texter så jag ställde frågan direkt till Bevakningstjänst, som sköter parkeringsövervakning i Stockholm. De svarade:

Hej!
I den lokala föreskriften står det att tunga fordon samt taxi får stå på parkeringsförbud, 30 min, vardagar 6-18.
I ett cykelfält är det förbjudet att stanna, inga undantag finns.
Cykelfält är ett körfält, det räknas inte som en ”zon”.

”I ett cykelfält är det förbjudet att stanna, inga undantag finns”. Det är ju förhållandevis glasklart får man säga.
EDIT: Nej, det var tydligen inte så glasklart eftersom folk nu lyfter fram att tex ”Försvarsmaktens fordon under militär operation” får stanna lite som de vill. Bevakningstjänst svarade på mitt mail där jag frågade om last- och taxibilar. Det är alltså för dem inga undantag finns.
Jag hoppas det är ännu lite tydligare.
 

32 svar på ”Repris: Får man stanna/lasta/parkera/ställa säckar/ha pickic i cykelfälten?”

  1. Robert Andersson skriver:
    16 juni, 2013 kl. 9:59 e m

    Nu passar dock ej ”Utan hinder av lokal trafikföreskrift om förbud att parkera fordon”, detta då det inte är en lokal trafikföreskrift som förbjuder parkering på cykelfälten utan det är 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon 53 § stycke 7.
    Just 3 kap. 53 § stycke 7 är inget som kommunen kan besluta om.
    Läser man 10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m. 1 § stycke 16 så är det tydligt.

    Laddar in …
  2. Elin skriver:
    14 juni, 2013 kl. 11:53 f m

    Känns som vi har en hel del militärfordon och militära operationer då i Stockholm m.a.o. Kommer Taxi Stockholm’s nya bilar vara kamouflerade? Frågorna är många….

    Laddar in …
  3. Jocke skriver:
    13 juni, 2013 kl. 10:29 f m

    Jag tror taxibilarna måste komma ifrån mentaliteten att de ska stanna precis utanför porten dit beställningen gått – man kan inte ockupera absolut närmsta asfaltyta från adressen ifråga, lika lite som när man parkerar bilen, utan får välja närmsta lämpliga ställe. T.ex. en lastzon eller liknande. Även taxipassagerare kan gå 50 meter. Och är det en rörelsehindrad passagerare, typ färdtjänst, så kan hen ju ändå inte gå själv, utan behöver hjälp från chauffören. Då spelar 50 eller 10 meter ingen roll. Men det kräver nya rutiner hos taxibolagen. ”Odengatan 40, ja då kommer taxin till lastzonen runt hörnet, på Döbelnsgatan, eftersom det är stoppförbud på Odengatan.”

    Laddar in …
  4. Tor Sandqvist skriver:
    11 juni, 2013 kl. 9:53 f m

    Mer än en gång har det hänt mig, när jag frågat föraren till ett motorfordon varför han står still mitt i ett cykelfält, att han svarat att det beror på att fordonet är trasigt. Är det någon som vet vad lagen säger om detta? I vilken mån medges undantag från trafikregler när man har fel på bilen/lastbilen/bussen? Är det befogat att förlägga sitt nödstopp just till cykelfältet?

    Laddar in …
  5. Pär skriver:
    10 juni, 2013 kl. 10:27 e m

    Finns ett antal fordonstyper som får blockera cykelfält.
    Kontrollera Trafikförordningen och Militärtrafikförordningen så får ni se.

    Laddar in …
    1. Newinter skriver:
      11 juni, 2013 kl. 2:56 e m

      Du nämner Militärtrafikförordningen, det är nog väldigt sant att militära fordon och t.ex. polisfordon i utryckning är undantaget från detta. Så det sista påståendet i inlägget kanske inte är 100% sant. Däremot så säger väl de lokala föreskrifterna ganska tydligt att t.ex. en lastbilschaufför inte får parkera eller stanna där under några omständigheter, då det är ett körfält/zon avsett för cykeltrafik. Inte alls samma sak som en sträcka där parkeringsförbud råder. Och det är väl just såna händelser detta handlar om, då det oftast är sådant som inträffar.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        11 juni, 2013 kl. 7:07 e m

        Jo, i sammanhanget är påståendet helt sant. Det handlade om lastbilar och taxibilar. Inte utryckande fordon oavsett slag.

        Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      11 juni, 2013 kl. 6:50 e m

      Ja, visst. Men nu handlade det om civila last- och taxibilar. Jag gör ett förtydligande i bloggposten.

      Laddar in …
  6. Christian Gillinger skriver:
    10 juni, 2013 kl. 3:43 e m

    Fick frågan varför jag inte frågade Trafikkontoret. Det var för att de hänvisade till Bevakningstjänst förra gången jag frågade.

    Laddar in …
  7. Jonas Högström skriver:
    10 juni, 2013 kl. 2:53 e m

    Min favorit var när en polisbil stannat i cykelfältet utanför mcdonalds på Hornsgatan medan kollegorna gick in och hämtade mat. När jag påtalade för dom att det inte var tillåtet mumlade dom nått om att det var fullt i p-rutorna…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 juni, 2013 kl. 2:59 e m

      Faktum är att de är de enda som får ställa sina fordon där. De får ställa dem var de vill, även om de inte är under utryckning. Det betyder inte att det alltid är bra, men de får iaf…

      Laddar in …
      1. Dmitri F. skriver:
        10 juni, 2013 kl. 4:18 e m

        Egentligen så får de endast parkera hur de vill i tjänsteutövning, men som IG_Chefen sa på twitter ”Spannet är brett mellan tjänsteutövning och utryckning.”

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          12 juni, 2013 kl. 8:32 f m

          Tror de har en lite generös tolkning av det där, men de kanske ha betald mattimme. De kör genom bussgator på väg till maten också. Vilket är sjukt jobbigt eftersom de syns mycket sämre än bussar.

          Laddar in …
  8. NLC76 skriver:
    10 juni, 2013 kl. 2:40 e m

    Samtidigt kan maninte låta bli att undra varför det isf ska reserveras gatuyta åt ”lastzoner” om de nyttjande fordonen ändå tillåts stå där det är parkeringsförbud i upp till 30 minuter.

    Laddar in …
    1. Newinter skriver:
      10 juni, 2013 kl. 3:28 e m

      Antar att det beror på att undantaget trädde i kraft 1 januari 2011, samt för att man ska kunna reservera yta (utan att det är fritt fram för alla övriga bilister att parkera där) för detta där det annars skulle vara svårt eller omöjligt att lasta/lossa på ett rimligt sätt.

      Laddar in …
      1. Nils Calmsund skriver:
        10 juni, 2013 kl. 3:42 e m

        Kan vara så, men samtidigt så verkar åkarna själva tycka att lastzonernas placering inte är tillräckligt bra för alltsom är lastzonerna tomma och istället parkeras det på gatan precis utanförleveransadresserna.

        Laddar in …
        1. Håkan skriver:
          10 juni, 2013 kl. 6:39 e m

          Man skulle ju önska sig ett krafttag från polisens sida för att stävja detta oskick! Jag menar, kan lägga resurser på att ta rödljuskörande cyklister så borde detta vara ännu enklare, sittande fåglar liksom…..

          Laddar in …
          1. Richard skriver:
            11 juni, 2013 kl. 9:15 f m

            Där håller jag med dig. Kan inte polisen stanna och ge böter på plats som amerikansk polis? Tycker att poliser ska ingripa mot ALLA brott de ser istället för att bara cirkulera runt efter större brott.
            Jag ser dagligen polisbilar som passerar bilar som står på cykelfält utan att de stannar.

            Laddar in …
          2. Christian Gillinger skriver:
            11 juni, 2013 kl. 10:46 f m

            Faktum är att både Söderortspolisen och Södermalmspolisen gjort just det. Vi skrev om det för några veckor sedan.

            Laddar in …
  9. Lars skriver:
    10 juni, 2013 kl. 2:35 e m

    Enligt 10 kap 16§ andra stycket 16 så kan man bevilja undantag från t.ex. 53§ första stycket 2-5, 9 och 10. Men parkering i cykelfält är förbjudet enligt punkt 7. Och den regeln kan man inte bevilja undantag ifrån, om jag tolkar lagen rätt.

    Laddar in …
  10. ktalltorp skriver:
    10 juni, 2013 kl. 2:22 e m

    I ett cykelfält är det förbjudet att stanna, inga undantag finns, inte för taxi, lastbilar eller dylikt plåtmonster. http://t.co/XXt0qiRcW8

    Laddar in …
  11. Skaparn skriver:
    10 juni, 2013 kl. 1:05 e m

    Trafikant, läs! RT @Cyklistbloggen: Får man stanna/lasta/parkera/ställa säckar/ha pickic i cykelfälten? http://t.co/vvk17oUEzw #cykla

    Laddar in …
  12. PerTEriksson skriver:
    10 juni, 2013 kl. 12:17 e m

    I cykelfält och cykelbanor råder förbud att STANNA, inte förbud att PARKERA. Lägg det på minnet!

    Laddar in …
    1. Håkan skriver:
      10 juni, 2013 kl. 12:35 e m

      Är du ett troll?

      Laddar in …
      1. PerTEriksson skriver:
        10 juni, 2013 kl. 1:09 e m

        Va?

        Laddar in …
    2. Cynisk Cyklist skriver:
      10 juni, 2013 kl. 1:06 e m

      Vägtrafikfördningen 3 kap. 48 § 2 st. ”På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning (2007:101).”
      Ser väldigt mycket ut som ett parkeringsförbud – om man inte har en tvåhjulig cykel eller moped klass II. (Dvs man får inte heller parkera sin trehjuliga cykel om man har en sådan.)

      Laddar in …
      1. PerTEriksson skriver:
        10 juni, 2013 kl. 1:11 e m

        Jag kanske uttrycker mig oklart. Om det är förbjudet att stanna så är det givetvis förbjudet att parkera. Men lastbilschauffören som presenterade sina undantag utgick från att det bara var förbjudet att parkera. Undantagen gäller parkeringsförbud men inte det starkare stoppföbudet.

        Laddar in …
  13. jwolfers skriver:
    10 juni, 2013 kl. 12:01 e m

    RT @Cyklistbloggen: Repris: Får man stanna/lasta/parkera/ställa säckar/ha pickic i cykelfälten? http://t.co/zIIVJlG6oO #cykla

    Laddar in …
  14. Newinter skriver:
    10 juni, 2013 kl. 11:59 f m

    ”Medgivandet gäller inte i för särskilt ändamål eller fordonsslag anordnad zon”. Tycker jag känns som en ganska odiskutabel definition av t.ex. ett cykelfält. Men som Krister Isaksson säger, man tolkar ju ofta saker och ting till sin egen fördel…

    Laddar in …
  15. Krister Isaksson skriver:
    10 juni, 2013 kl. 11:58 f m

    Ett mycket vanligt fenomen: Att läsa o tolka regler så att de är till ens egen fördel. Sedan gärna sprida vidare som de vore sanningar för då gör man ju än mer rätt…

    Laddar in …
  16. Grave_Dohl skriver:
    10 juni, 2013 kl. 11:49 f m

    @Cyklistbloggen Jo, skillnaden mellan stopp- och parkeringsförbud borde fler känna till:)

    Laddar in …
  17. G_Smurfen skriver:
    10 juni, 2013 kl. 11:44 f m

    RT @Cyklistbloggen: Repris: Får man stanna/lasta/parkera/ställa säckar/ha pickic i cykelfälten? http://t.co/zIIVJlG6oO #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d