Min vinterjacka sjöng på sista refrängen i höstas så det var dags att köpa en ny. Jag tänkte passa på att köpa något riktigt väderskyddat, i material som andas men klarar regn. Det slutade med att jag köpte en jacka i Gore-tex, som enligt uppgift både ska klara vind, och hällregn en hel arbetsdag. Så det blev den här:

Reflexjackan

Japp, jag passade på och göra mig synlig samtidigt. Knallgul och rejält med reflexer – inte minst på armarna, vilket är bra när man ska visa att man svänger i vintermörkret. Men, det gula och reflexerna är bonus, det är inte säkert att kläder gjorda för hög synlighet faktiskt gör att man upptäcks bättre i trafiken.

För det handlar om så mycket mer än syn och synlighet.

Men först en kort videosnutt som handlar om varseblivning:

Hade du redan sett den? Här är en till:

Det handlar alltså om att våra hjärnor är oerhört duktiga på att filtrera bort sådant den inte bedömer är relevant. När man får en uppgift, att räkna passar i basket, eller att bara i största allmänhet titta på en kortfilm, så missar vi sådant som inte uppfattas som relevant.

Detsamma gäller i trafiken. Hjärnan letar efter relevanta saker: det som är farligt för dig. Saker du känner igen dig i. Promenerar du tittar du efter bilar och andra fotgängare. Kör du bil är chansen stor att du tittar efter andra bilar och förmodligen är du van vid att också gå, så du vet hur utsatt man känner sig som fotgängare.

Samtidigt är chansen att du helt missar saker som du inte har någon erfarenhet av. Som cyklister.

”Cyklisten dök upp från ingenstans”

När IF gjorde en undersökning förra året upptäckte de att bilister ofta inte sett cyklisten i korsningsolyckor. De skrev på sin blogg:

Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön.

(Läs mer: ”Bilister ser bara bilister”)

Brittiska Transport Research Laboratory och University of Strathclyde kom i en undersökning fram till att bilister som deltog hade lättare att kritisera cyklister för relativt små förseelser, samtidigt som de kunde ursäkta grövre regelbrott från andra bilister. Skälet är att de uppfattar andra bilister som ”vi” och cyklister blir då ”de”, de andra.

Samtidigt visar forskning att reflexer och signalfärgade kläder inte i sig ökar synligheten. När Ian Walker på University of Bath undersökte effekten av ”high-vis” kläder, alltså kläder utformade för extra synlighet, så var hans slutsats att de gjorde varken till eller ifrån:

– I’d note that there is a surprisingly substantial body of research which suggests there’s no real benefit to wearing [high-vis]. For example, a recent case-control study found no difference in accident likelihood between users and non-users. So it doesn’t seem to reduce accidents, and [his own research shows] it doesn’t seem to stop drivers getting close.

(Läs mer: High-viz on cyclists unlikely to stop dangerous overtaking)

Det skulle kunna betyda att oavsett hur mycket reflexer och signalfärger en cyklist klär sig i, så förblir cyklisten ändå något som riskerar att sorteras bort när hjärnan blixtsnabbt ska avgöra vad som är relevant eller inte.

Walker upptäckte också en märklig sak: Vita lastbilar var farligare för cyklister är röda lastbilar. Vilket ju verkade lite fånigt. Men, säger Walker i en intervju med tidningen the Psychologist 2012:

– Hatten av till den ur publiken som la ihop två och två och föreslog att det kunde bero på att de flesta röda lastbilar är postens lastbilar och deras förare cyklar ofta i tjänsten. De förstår alltså cyklister. Det passar in i idén som jag tittar på, att huvudproblemet med majoriteten av trafikanter är att de inte förstår behoven och beteendena som mindre grupper har. Så fort du har en grupp ur majoriteten som vet hur det är att vara i minoritetsgruppen, så förbättras beteendet.

Så, nyckeln till att få bättre synlighet för cyklister i trafiken är kanske inte att prata sig varm för reflexvästar, utan att öka kunskapen om cyklisters behov hos bilförarna. Som när taxibolaget Addisson Lee lät sina förare gå kurs. Eller som Transport for London lät ”tusentals” lastbilsförare göra samma sak.

Eller att fler cyklar – forskning visar att ju fler som cyklar, desto färre olyckor, något som kallas ”Safety in numbers”, eller ”Critical mass”. Teorin är att ju fler som cyklar desto svårare är det för andra trafikanter att sortera bort dem, likt gorillan i videoklippet ovan.

Alldeles oavsett känns det som att det behövs mer forskning och kanske mindre fokus på reflexvästar, för att öka trafiksäkerheten för cyklister.

Läs mer:
Drivers perception of cyclists (PDF)

High-viz on cyclists unlikely to stop dangerous overtaking

High-viz can’t solve drivers inattentional blindness and it’s promotion has failed

Campaigners celebrate as thousands more London lorry drivers in line for cyclist-awareness training

Brittiska taxibolaget Addison Lee gör sina förare cyklistmedvetna

Bilister ser bara bilister