Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Recension: Trelock LS950 Control Ion cykellampa

Publicerad den 10 december, 201513 januari, 2022


Efter vår förra recension av ickebländande cykellampor (läs också: Recension: tre bländfria cykellampor) fick jag låna ytterligare en lampa av vår trevliga läsare Viktor Appelgren.
Den har ett namn långt som ett ösregn: Trelock LS950 Control Ion, men det gör inget, för lampan är bra!
Trelock LS950 (jag väljer att bortse från resten av namnet i löpande text) har en uppgiven maximal ljusstyrka på 70 lux och ljuset kan regleras i fem olika steg med två rejäla knappar: en minustangent för mindre ljusstyrka (doh) och avstängning, samt plustangenten för att slå på lampan och öka ljusstyrkan. Lampan är uppladdningsbar via mikro-USB.
Fästet som vi fick låna är lite udda: en slags gummitrådsförstärkt nylonrem eller vävt plastband som går från fästet runt styret och sedan kläms fast i fästet igen. Lampan klickas sedan fast och plockas av när du lämnar hojen. Det fungerade alldeles utmärkt men kräver, som i princip alla andra fästen, en liten gummibit för att sitta riktigt bra.

Trelock till vänster, B+M till höger.
Trelock till vänster, B+M till höger.

Ljusbilden på Trelock LS950 är samlad och ganska koncentrerad, men jag upplever inte ljuskanterna lika abrupta som på exempelvis den lampa från Cube vi provade i förra ljusposten. Ljuset är riktigt bra och även på mörka och blöta cykelbanor gör ljuskäglan på marken att du syns när du hinner upp andra cyklister eller gående. Lampan är StVZO-klassad och bländar alltså inte andra om du vinklar den som den ska. (Läs också: Sluta blända, köp starkare lampa)

trelock_950-
Lampan har en neutral ljustemperatur
Koncentrerad ljusbild med mjuka kanter.
Koncentrerad ljusbild med mjuka kanter.

De fem stegen gör att du alltid hittar rätt mängd ljus. Jag behövde väldigt sällan gå upp på maxstyrka, vilket också gör att batteritiden blir bra. Eller till och med helt sjukt bra! Jag har använt lampan i mitt dagliga pendlande, cirka 45 minuter om dagen, fem dagar i veckan. Sist jag laddade lampan var för 14 dagar sedan, och det är fortfarande två batteripluppar av fem kvar – enastående! Nästan så jag undrar om jag fått något hemligt testexemplar med en mini-kärnreaktor i. Vad säger ni andra som har lampan – är batteritiden lika bra som jag upplever den?

Indikator för batteri och ljusstyrka på ovansidan.
Indikator för batteri och ljusstyrka på ovansidan.

De enda minus jag hittar med lampan är att den är dyr och att plus- och minusknapparna trots sin väl tilltagna storlek är lite knepiga att trycka på med mina lobstervantar på. Men hey, det fina ljuset och den grymma batteritiden gör att jag lätt kan glömma det sista. Letar du efter en Philips-utmanare så är det här definitivt en kandidat.
Trelock LS950 Control Ion
www.trelock.de
Styrka: 70 lux
Pris: cirka 840 kr hos bland andra Rosebikes
Stort tack för lånet av lampan, Viktor!

2 svar på ”Recension: Trelock LS950 Control Ion cykellampa”

  1. Tomas skriver:
    11 december, 2015 kl. 7:42 f m

    Jag kan också rekomendera denna lampa, har kört med den ett
    par år och har inte haft några problem alls.
    Batteri: Räcker fortfrarande länge efter några år, kör till
    80% på lägsta styrkan (behövs ingen starkare om man cyklar på upplysta cykelbanor och centralt i Stockholm). Laddar med vanlig mobilladdare (Android).
    Hållare: Det finns att köpa till extra fästen med skruv, (bra om man har fler cyklar).
    Köpte min på rosebikes.

    Laddar in …
  2. Gbgcyklaren.com skriver:
    10 december, 2015 kl. 8:15 f m

    Jag har använt Trelock LS950 i drygt 4 år och är väldigt nöjd. Lite större investering, men jag tycker att tidigare har jag behövt byta framlampa väldigt ofta för att de blivit dåliga eller lätt gått sönder när man tappat dem. Men den här fungerar fortfarande med samma ljusstyrka och batterikraft som när jag köpte den. Batteriet räcker fantastiskt bra. 40-50 timmar på lägsta ljusstyrkan och drygt 5 timmar på kraftigaste ljusstyrkan. (När jag köpte den, också på Rosebikes, så kostade den runt 1100 kr.)

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d