/ belysning

Recension: Tre bländfria cykellampor

tre_lampor
En av de bästa cykellamporna, tyska Philips Saferide 80, tillverkas inte mer. Men vad ska man köpa istället? Vi har provat tre olika. Är det någon som kan axla manteln?

Philips Saferide 80 andas tysk Nederländsk kvalität. Den är stor, tung, gjord i metall och slungar ut ljus med 80 lux. Själva ljusmängden ger ett härligt ”varde ljus” och avslöjar obönhörligt potthål, stolpar i vägen och andra hinder. Lampan var också StVZO-klassad så att ljuset hamnar där det ska: på vägen och inte upp i de mötandes ögon. (Läs också: Sluta blända köp starkare lampa och Recension: Philips Saferide 80 & Owleye Highlux 30 – Cykellampor som inte bländar.

![Philips Saferide 80](/content/images/2013/11/test_saferide_80-3-300x200.jpg)Philips Saferide 80.
Dock gör metallkonstruktionen och tyngden att lampans fäste inte orkade hålla upp lampan ordentligt. Nu har Philips slutat tillverka den och det finns ingen uppföljare i sikte. Så vad ska man välja istället?

Vi har provat tre lampor med olika styrka. Den gemensamma nämnaren är att lamporna är StVZO-klassade, men de är i tre olika styrkor: 20, 50 och 80 lux.

Sigma Lightster – mästerlig i stan

Sigma Lightster
För dig som cyklar i stan eller där det mestadels finns gatubelysning är Sigma Lightster ett alldeles förträffligt val. Ljuset är väl samlat och trots att det är bland de svagaste av de vi provat så ser du faktiskt vad som händer på vägen framför dig. Kontrollen av ljuset är enklast möjliga: ett tryck på lampknappen tänder ljuset, ett tryck till släcker det. Inget tramsigt blink, men heller inte några svagare lägen. Dock är batteritiden för Sigma Lightster enastående och vid cirka 30-40 minuters användning varje dag behövde vi inte ladda den förrän efter 10 dagar. Laddare och uppladdningsbara batterier av AA-typ medföljer dessutom i förpackningen. (UPPDATERAT: På t. ex. Claes Ohlson köper man lampa, laddare och batterier separat)

Lampan är relativt stor för sin effekt men har låg vikt. Fästet är inbyggt tvådelat, men så kraftigt att vi trodde att fästet satt fast på lampan. Lampan är lätt att sätta dit och plocka bort och är fästet är tillräckligt kraftigt för att hålla vinkeln även när man kör ned för trottoarkanter. Laddningsstatus ges av en liten men tydlig lysdiod: grönt för kör och rött för ladda.
En enkel, prisvärd lampa med god batteritid, helt enkelt.
www.sigma-lightning.com
Styrka: 20 lux
Pris: cirka 300 kr

[![Sigma Lightsters ljuskägla](/content/images/2015/11/sigma_ljus-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/sigma_ljus.jpg)Sigma Lightsters ljuskägla
[![Sigma Lightster har väl samlat ljus](/content/images/2015/11/sigma_vagg-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/sigma_vagg.jpg)Sigma Lightster har väl samlat ljus
### Cube Pro 50 – inte fläckfri

cube_50
Som jag inledningsvis skrev hade Philips Saferide problem med fästet på grund av sin tyngd. Cube-lampans fäste är bland det bästa som vi provat när det gäller hållfasthet. Det är tvådelat där ena delen sitter kvar på styret och lampan sitter som berget! Ett litet smolk i glädjebägaren är dock att en skruv på fästet började se något rostig ut bara efter två veckor – inte så bra. Bör vara enkel att byta ut för den hugade, dock.

Cube-lampan är på 50 lux och ger en mycket koncentrerad ljuskägla utan mycket spill åt sidorna. Det finns två styrkor på lampan, full sprutt med 50 lux och ett lägre läge. Lampans enda knapp styr ljuset enligt ordningen lägst effekt – max effekt – avstängt, vilket inte är helt optimalt. Ofta tycker jag att man vill växla mellan svagt och starkt ljus medan man cyklar. Gör du det på Cube-lampan så kommer du släcka den emellanåt. Kanske inte hela världen, men lite småirriterande.

Batteriet är ett inbyggt litiumjon-batteri som laddas via mikro-USB vilket är smidigt eftersom du kan ladda den med din vanliga mobilladdare. Batteristatus visas med små lysdioder och batteritiden upplevde vi som god med en laddning i veckan när vi mestadels använde det låga läget.
www.cube.eu
Styrka: 50 lux
Pris: cirka 730 kr

[![cube_50_ljus](/content/images/2015/11/cube_50_ljus-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/cube_50_ljus.jpg)Koncentrerad kägla, inte mycket sidoljus.
[![cube_50_vagg](/content/images/2015/11/cube_50_vagg-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/cube_50_vagg.jpg)Mycket samlat ljus, koncentrerat i mitten.
### Busch + Müller Ixon IQ Premium – Ute efter kronan

busch_muller
Den här lampan har samma styrka som Philipslampan och är därför den mest jämförbara. Men håller den måttet?
Den mest påtagliga skillnaden mot Philipslampan är att Busch + Müller-lampan är av plast och därför är lättare än Philipslampan, (Philips: 312 gram, Busch-Müller 210 gram) vilket är ett plus. Att plasten inte ger samma intryck av tyskt kassaskåp får man ta, kvalitetskänslan får klart godkänt även hos Busch-Müllerlampan.
Förutom att ljuset är starkare än de andra lamporna vi provat denna gång så skiljer sig också ljuskäglans form. De andra två har koncentrerade käglor som lyser upp framför cykeln – men inte så mycket mer. Busch-Müllerlampan har också en starkt koncentrerad kägla i mitten – men dessutom ett sekundärt, bredare ljus som gör att du också få lite koll i vägrenen, något som kändes riktigt bra.

Det är skönt att fläska på med lampans fulla kraft och ljuskäglan är så pass tydlig att fotgängare som du kommer ikapp får en förvarning om att du kommer. Ljusknappen på Busch-Müllerlampan går enligt sekvensen svag – stark – svag och du både sätter på och stänger av med ett långt tryck på lampknappen. Det gör att du kan byta mellan starkt och svagt som du behagar. Dock är hoppet mellan starkt och svagt ljus enormt – från fläskiga 80 lux på högsta läge ned till 15 lux på ekonomiläget. I praktiken och till exempel på regnvåt asfalt blir skillnaden att lampan förvandlas till en ren ”be seen”-lampa, alltså att du bara syns, men själv inte ser ordentligt vad som är framför dig. Philipslampan hade också ett lägre läge, men det är starkare, från 80 lux ned till (vad vi läst oss till) 35 lux. Dock gör Busch-Müllerlampans lägsta läge att du sparar mycket batteri, något som förvisso inte var Philipslampans bästa gren.

Fästet är bra och tvådelat, där du lämnar ena delen fastskruvad på cykeln. Det är dock inte riktigt lika bra som Cube-lampans fäste men klart godkänt och går att dra åt ordentligt så lampan sitter still.
www.bumm.de (PDF)
Styrka: 80 lux
Pris: cirka 700 kr

[![busch_muller_vagg](/content/images/2015/11/busch_muller_vagg-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/busch_muller_vagg.jpg)Mest ljus i mitten, men mycket bred kägla.
[![bush_muller_ljus](/content/images/2015/11/bush_muller_ljus-500x333.jpg)](/content/images/2015/11/bush_muller_ljus.jpg)Markant bredare ljusbild än de övriga två lamporna.
**För att försöka sig på någon slags sammanfattning:** Sigma Lightster har vunnit pris och det är en oerhört prisvärd lampa av bra kvalitet. Cyklar du i stan eller i närförort borde den räcka till för de flesta. Köp en! Eller köp två och ge bort till någon du tycker om. En StVZO-klassad lampa med grym batteritid för trehundra kronor är riktigt bra.

Cyklar du bortom gatlampornas sken, titta närmare på Busch + Müller-lampan. De 80 luxen är rena lyxen (höh) när det är riktigt mörkt och blött eller löven lägger sig förrädiskt över gatubrunnar och hål. Priset är dock ganska högt. Cube-lampan är bra med ett enormt starkt fäste, men priset talar emot. Hittar du den på rea så kan den vara något för dig.

Stort tack till Bikester.se som skänkt oss lamporna för testet. Hela deras lampsortiment hittar du här: Bikester: Cykelbelysning. Då vi har som policy att inte ta emot testexemplar av produkter för eget bruk ska vi se till att ni läsare kommer att få ta del av dessa på något sätt, så håll utsikt på bloggen framöver!

Har du någon lampa du är nöjd med? Skriv gärna en kommentar och tipsa!

Jeroen Wolfers

Jeroen Wolfers

Jeroen har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Läs mer