/ Cykelnavigering

Recension: Google Cykelnavigering

Google har ju släppt turn-by-turn  navigering i Google Maps för cyklar, med tusentals kilometer cykelbanor världen över. Jag testade appen i min pendlingcykling i Stockholms innerstad hela förra veckan.

Jag använder en Samsung Galaxy S2 som har rätt stor skärm och har telefonen i en hållare på styret. Det är förvånansvärt lätt att följa navigatorn medan man cyklar – även när det är mycket trafik. Det känns aldrig osäkert att titta ner, displayen är väldigt tydlig. Inte ens solljuset var ett problem.

Google Maps kommer med röstnavigering, men det kändes väldigt märkligt att stå i kö vid rödljusen nere på stan när en röst plötsligt utbrister ”Om 300 meter, sväng höger”, så jag skruvade ner den rätt fort.

3d-vyn är ren och snygg, bara relevant information finns med och det går fort att begripa var det är tänkt att man ska cykla. Vägarna är färgkodade:

Mörkgrön betyder cykelväg helt utan biltrafik, ljusgrönt betyder cykelfält och grön-vitrandigt betyder cykling i blandtrafik. Enkelt. Enligt Google ska cykelnavigeringen undvika branta backar när den lägger upp en körhänvisning.

I teorin ser det rätt bra ut. I praktiken? Not so much. Jag har en barnsligt enkel pendlingsväg. Jag cyklar spikrakt från Danvikstull och har en bred dubbelfilig cykelbana hela vägen till Slussen. Klarar Google Maps av det? Nej.

Istället för att låta mig fortsätta längs den dubbelfiliga cykelbanan, vill den av någon anledning att jag ska svänga av och leda cykeln över ett övergångsställe och cykla rätt upp på Söders höjder via Folkungagatan. Så här ser det ut, blått är Googles förslag, rött är den riktiga vägen.

[![](/content/images/2012/09/Stadsgarden.png "Stadsgården Google Navigering")](/content/images/2012/09/Stadsgarden.png)Upp på söder med dig!
 

Samma sak är det när jag kommer ner till Skeppsbron – också det en spikrak cykelbana. Där vill Google att jag ska svänga ner på trottoaren längs Skeppsbrokajen:

Det finns många fler exempel, de spikraka pendlingsvägarna på Götgatan och Strandvägen försöker Google Maps till exempel få mig att lämna så fort som möjligt. Helmärkligt. Inte heller lyckas den få min destination rätt. Jag ska till ”Radiohuset” och det finns som alternativ. Men istället för att leda mig till den stora gråa byggnad som är just Radiohuset, så vill Google Maps att jag ska köra till busshållplatsen med samma namn på parallellgatan. Det känns väldigt mycket som om hela cykelnavigeringen är påklistrad. Vilket för mig in på nästa märklighet.

Paradoxalt nog fungerar Google-navigeringen bra när det helt saknas cykelvägar. Jag har kört runt en del på Östermalm och så länge jag kör i blandtrafik, alltså på vanliga vägar, så går det alldeles utmärkt att ta sig rätt från punkt A till punkt B. Plötsligt känns en cykelnavigator vettig när jag ska till adresser som jag inte har en aning om var de ligger. Men så fort sträckan omfattas av ett cykefält så blir det omvägar igen.

Det här är en app som är byggd för bil- och kollektivtrafiksvägvisning och det märks. Den klarar inte av att hantera att en cyklist faktiskt kan välja att cykla på en gågata där cykling är tillåten. Den prioriterar inte hur lång sträckan blir och vilka höjdskillnader färdvägen har tillräckligt högt vilket leder till förslag som är mindre intressanta för cyklister.

Jag inbillar mig att det enda Google gjort är att lägga till data för cykelinfrastruktur, men när de inte tar hänsyn till cyklistlogik och vad det verkar dessutom har dåligt uppdaterad trafikinformation, så blir resultatet dåligt. Att misslyckas på enstaka vägar hade varit en sak, men när appen inte ens klarar av stora pendlingsvägar, det närmaste ”huvudleder” som vi cyklister har, så är funktionen ointressant. Tänk en bil-gps som inte klarade av att hantera Europavägar…

Men jag hoppas de fixar det här. När den funkade, när det var vägar utan cykelfält, så var den guld värd. Underbart att slippa leta sig fram och hela tiden få vägvisningar var jag skulle.

Jag hoppas också att de lägger till ett alternativ för cyklister att skicka anonyma färddata för att kunna förbättra navigeringen ännu mer. Och kanske också ge trafikplaneringarna information om hur cyklisterna rör sig, för att kunna bygga bättre cykelinfrastruktur.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer