[![bakfiets_kort_ff995_500](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995_500.jpg)](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995.jpg)De Fietsfabriek Bakfiets Kort FF995
Under fyra veckors tid har Cyklistbloggen provat på pendlingslivet med lådcykel. Veckorna har inneburit svett, nöjda barn, glada tillrop och en helt ny cyklingsstil än förut. Hoppa ned i lådan och häng med.

»Titta framför dig, inte ner i lådan«. Med grundaren av de Fietsfabriek i Sverige, Simon Boloussaas ord ringande i öronen småsvajar jag mig bort från cykelaffären mot kontoret igen. Från den lätt framåtlutade ställningen på en cirka 11 kilo lätt cyclocross-hoj cruisar jag nu fram med rak rygg, upprätt på en bekväm och bred sadel. Det tar några minuter att vänja sig vid längden på cykeln och att framhjulet sitter cirka 1,5 meter längre fram än du är van vid. På väg till kontoret måste jag också ta mig upp för en rätt ordentlig stigning och det blir rysligt uppenbart att lådcykeln väger en del mer än min vanliga cykel.

[![bakfiets_kort_ff995_500](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995_500.jpg)](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995.jpg)De Fietsfabriek Bakfiets Kort FF995
Cykeln vi lånat heter [Bakfiets Kort](http://www.defietsfabriek.se/portfolios/bakfiets-kort/) och är 230 centimeter lång. Den lämpar sig för dig som vill transportera två barn åt gången, eller vad du nu vill transportera. Det finns även en 15 centimeter längre [Bakfiets Lang](http://www.defietsfabriek.se/portfolios/bakfiets-lang/) för dig som vill transportera fyra barn eller ännu mer last.

Namnet ”Bakfiets” är Holländska där ”bak” (uttalas med kort ”a”) helt sonika betyder ”låda” och ”fiets” betyder cykel. Lådcykel alltså, frågor på det?

Testcykeln har lådan framför styret men har bara två hjul. Den ursprungliga lådcykeln är trehjulig med två hjul fram på var sin sida om lådan. Det man vinner i ”vår” konstruktion är att cykeln faktiskt blir hyggligt smal – lådan är knappt bredare än styret. Du styr framhjulet via två länkarmar som går från styret, under lådan och till framhjulet. Det verkar kraftigt dimensionerat och det blir ingen fördröjning när du vrider på styret, ens när du lastar cykeln tungt.

[![lådcykel_länkarmar_500](/content/images/2013/09/lådcykel_länkarmar_500.jpg)](/content/images/2013/09/lådcykel_länkarmar.jpg)Undersidan av lådan. Den mässingsfärgade knoppen är till höger är början på en av styrets länkarmar.

Jag var till en början något orolig över att jag med min breda lastcykel skulle bli en stoppkloss på Götgatan där det ändå är svårt att köra om, men det var faktiskt inga problem alls. Dels är cykeln inte så bred som man tror, dels går det bra att följa med i tempot tack vare de sju växlarna. Fast okej. Någon av de första dagarna blev jag totalt omkörd och förnedrad:

Cykeln väger 37 kilo utan förare eller last. Det kan tyckas vara mycket och visst är cykeln rätt tung. Men konstruktionen är ruskigt stabil och kvalitetskänslan på varenda komponent känns hög. För att ge ett exempel på hur stabil cykeln är så var det fullkomligt problemfritt för mina döttrar, 5 och 7 år gamla, att klättra upp i lådan när cykeln stod på sitt bastanta stöd.

[![Två egentligen alldeles för stora barn redo för avfärd.](/content/images/2013/10/barn_lådcykel_500.jpg)](/content/images/2013/10/barn_lådcykel.jpg)Två egentligen alldeles för stora barn redo för avfärd.
Jag har som mest lastat cykeln med två barn, två påsar med extrakläder, mig själv samt en vuxen person till på pakethållaren och trots att cykeln alltså transporterade cirka 170 kilo (förutom sin egen vikt) kändes det helt odramatiskt. Inget ansträngt knarrande eller flexande i ram eller komponenter.

Att trampa igång cykeln är enkelt men kan, beroende på hur mycket du lastat, kräva en ordentlig knuff framåt så den kommer loss från stödet. Till en början så puttade jag igång cykeln så den fick lite fart för att få balans på ekipaget, medan jag efter några veckor kunde hålla balansen hyfsat redan från stillastående. I slutet av testperioden lyckades jag köra en ”track-stand” i nästan en halv minut med två barn i lådan. Var är Christian med sin kamera när man som bäst behöver honom?

Cykeln är i pulverlackerat stål och har ett sjuväxlat Shimano Nexus-system med fotbroms. Det finns även en handbroms som nyper åt i navet på framhjulet. Stödet är ett tvåpunktsstöd som du fäller ner genom att dra cykeln baklänges och trycka ned stödet med foten. Handgreppet (fotgreppet?) behöver också några gångers tillvänjning innan det ser så där nonchalant avslappnat ut som man vill ha det. Det stabila stödet gör också cykelställ helt ointressanta, förutom att du gärna vill låsa fast cykeln i något.

[![lådcykel_cykelställsdiss_500](/content/images/2013/09/lådcykel_cykelställsdiss_500.jpg)](https://www.cyklistbloggen.se/?attachment_id=13368)Cykelställ? Bah, med eget stöd står man stadigast.
Jag har under några veckors tid ersatt min vanliga pendlingshoj med lådcykeln och det har blivit många små extraturer under testperioden. Att åka och bada (testet skedde medan det fortfarande var varmt och skönt), både stor- och vardagshandla, skjutsa barnen eller lämna återvinning är otroligt bekvämt att göra med en lådcykel. Våra barn kan cykla själva och gör det dagligen till dagis och skola, men det var väldigt roligt att få åka lådcykel.
[![Ingen pool. Lådan har öppningar för att vatten ska kunna rinna ut vid regn.](/content/images/2013/10/lådcykel_låda_500.jpg)](/content/images/2013/10/lådcykel_låda.jpg)Ingen pool. Lådan har öppningar för att vatten ska kunna rinna ut vid regn.
För egen del gick cykelpendlandet i något saktare mak. Dock blev jag lika svettig, fast det var mest min sista uppförsbackes fel. Lådcykeln är i mina ögon en cyklarnas ardennerhäst; en trogen, stark och pålitlig slitvarg. Den långa hjulbasen kombinerat med att cykeln är i stål (som känns mindre stumt än aluminium) gör att cykeln glider över små ojämnheter, brunnslock och annat utan att det märks nämnvärt. Den välfjädrade sadeln hjälper också till förstås. När du väl fått upp farten så rullar hojen på fint och med last i lådan och nedförsbacke så är du kung. Undan för ess!

En läsare kommenterade att man kan få med sig lika mycket last på en vanlig cykel, bara man har ordentliga väskor. Det kanske är sant, men lådan gör det oerhört bekvämt att lasta, om det så bara är en påse med skruv från byggmarknaden eller en gammal tjock-TV som ska till tippen. Du kan dessutom skruva av sidorna på lådan då de sitter med vanliga bultar. Då får du en helt plan platta där du kan lasta 100 kilo.

Det enda jag egentligen saknat på testcykeln är elassistans. I mina ögon vore cykeln helt perfekt om man kunde få den extra knuff som elassist innebär. Nackdelen är att det fördyrar cykeln med ytterligare nästan 10 000 kronor. Det finns säkerligen billigare och enklare elkomponenter att köpa, men då hela cykeln är byggd för att hålla en livstid vill inte fabrikanten sätta på klena eller dåliga elkomponenter. Att ersätta bilen på kortare sträckor är inget som helst problem och med elassist så blir det ännu mindre jobbigt att cykla med last.

Vem är då lådcykeln till för? Jag skulle säga för alla. Personligen hade jag gärna skjutsat mina barn till dagis med den året runt när de var mindre. Det finns åtskilliga gånger då det passar utmärkt med en lådcykel och jag skulle gärna ha den som komplement till min vanliga pendlingscykel.

Vill du veta mer om lastcyklar? Kolla in Facebook-gruppen Cykla med lastcykel, en guldgruva för last- och lådcykelintresserade.

Tillverkarens pecifikationer, Bakfiets Kort FF995
Ramhöjd: 53 cm
Handsvetsad stålram
Certifierade Abus-lås
Däck: Schwalbe Marathon Plus , punkteringsskyddade + inbyggda reflexer
Stabila aluminiumfälgar med extra tjocka rostfria ekrar
Framhjul 20 tum, bakhjul 26 tum
7-växlat-Shimanonav
Fotbroms (bak) och trumbroms (fram)
Dubbla styrstänger för extra säkerhet och stabilitet
Inkapslat kedjeskydd av stål
Stänkskärmar av stål
Extra brett och stabilt fotstöd med trekantig form
Rostfri och smörningsfri cykelkedja från KMC
Plastbehandlad plywood (Betonplex) med förslutna kanter
Lådans invändiga mått L 66 x B 55 x H 45 cm
Lång version: L 80 cm
Total bredd på cykeln: 65 cm
Total längd på FF 995 : 230 cm
Barnens sittbänk med två trepunktsbälten
Vinkelprofiler gör lådan mer stadig och tålig
Pakethållare bak (upp till 80 kg belastning)
LED-lampor med batterier fram och bak
Ramen: stål, Helt fosfaterad och pulverlackerad
Maxlast i lådan är 100 kg
Pris: från 14 500 kr

Länkar till återförsäljare av lådcyklar:
Westlings cyklar
Märken: Christiania Bikes
http://westlingscyklar.se/

Enskede Lådcyklar
Märken: Bakfiets, Babboe, Ekern
http://www.ladcyklar.se/

De Fietsfabriek
Märken: De Fietsfabriek
http://www.defietsfabriek.se

Nihola
Dansk lådcykel
http://www.nihola.dk/

Elcykelbutiken
Märken: Riese & Müller, Bakfiets, Nihola, Cargobike
http://elcykelbutiken.se/

Cykla med lastcykel
Listning över leverantörer av lastcyklar i Norden och resten av världen. www.cyklamedlastcykel.se

Cykelpendlare
Mängder av länkar till massor av lådcyklar. Läsvärt! cykelpendlare.blogspot.se

Larry vs Harry
Upphovsmän till snygga, snabba Bullitt-cyklarna från Danmark. larryvsharry.com

Cykla med lastcykel på FB
Facebook-grupp
http://korta.nu/lastcykel