Jag köpte ju ny cykel i januari, en Trek Soho DLX 2011 och bytte upp mig från en gammal Skeppshult. Kriterierna för den nya var att den skulle vara lätt, tålig och kräva så lite underhåll som möjligt. Jag är nämligen helt ointresserad av själva cykeln. Jag avskyr att meka. Jag lämnar in hojen för däckbyte och skulle jag få punka så hade jag nog lämnat in den då också.

2012-01-13 09.32.23

Valet föll alltså på en Trek Soho DLX. Det var förra årets model så priset gick ner rejält. Det innebar skivbromsar fram, remdrift, kolfiberframgaffel och inbyggt växelnav. Men inte hydrauliska bromsar och inte skivbromsar bak.


Remdrift

Nu har jag cyklat i åtta månader och tänkte sammanfatta intrycken.

Treken är en underbar hoj. Den är tvärtyst. På riktigt, det hörs inte ett ljud när man cyklar. Remdriften gör att det känns som att man flyter fram i trafiken. Den är lätt, och känns välbyggd. En detalj är att den har en gummilist som skydd längs ramen – när man ställer upp cykeln mot väggar och stolpar så landar den mjukt.  Ett annat plus är att den kom med stänkskärmar som når rätt långt ner, vilket är ett plus för oss pendlare. Men av någon anledning var den helt reflexfri, inga lås och inget stöd. Vilket är lite konstigt med tanke på att den är avsedd för just pendling.

Remdriften var annars det jag var absolut mest skeptiskt mot. Jag hade aldrig hört talas om det och kedja är ju rätt dominerande om man säger… Men efter en vinter med rem är jag helt såld. Normalt brukar jag få ta av kedjan i april-maj och göra rent den rejält. Oljan gör att grus och sand samlas i dreven, i klingan och i navet. Det brukar vara asgrisigt. Remmen däremot räckte det med att torka av med en trasa. Frånvaron av olja gör att den i princip är lika fräsch som när jag köpte den. Överhuvudtaget märken man knappt av remmen över huvudtaget. Precis som jag vill ha det.

En grej som jag först var irriterad på, men som sedan löste sig, var att frambromsarna var instabila när jag bromsade i högre farter:

Det var lite läskigt i till exempel Götgatsbacken, kombinationen extremt lätt framgaffel och hoppande framhjul gjorde att det var knepigt att hålla balansen, särskilt när det låg is i vägbanan. Jag hade ingen aning om vad det berodde på, men någonstans läste jag att skivbromsar kunde bete sig så här när de var nya och inte ännu hade ”bromsats in”. Mycket riktigt gick det över av sig själv efter någon månad. Nu älskar jag skivbromsarna, de är oerhört distinkta och bromsar fantastiskt bra även i regn.

På minussidan är det absolut värdelösa kedjeskyddet. Det är gjort av tunn, tunn aluminium och är för kort i framkant. Det leder till att jeans har en förmåga att fastna i själva skyddet, något som ju förstör lite av syftet med ett kedjeskydd. Jag skrev lite om det här.


Havererat kedjeskydd.

En annan minuspost är växelreglagen. Jag hade tidigare grip-shift växlar, alltså att man vrider runt för att växla. Det gjorde det lätt att gå från till exempel första växeln till fjärde – det var bara att snurra till ”fyra”. Istället har jag trigger-shift växlar, vilket innebär att man måste trycka ner ett handtag varje gång man förflyttar sig ett växelsteg. Från ettan till åttan blir det alltså åtta tryck. Det är rätt jobbigt vid till exempel rödljus, där jag vill vara snabbt iväg för att inte bli påkörd. Å andra sidan ökar risken med grip-shift att man växlar av misstag, bara genom att komma åt den. Så jag förmodar att det är en smaksak.

Jag har också haft ett par haverier under de här åtta månaderna, men inget som inte cykelverkstaden Cycle Corner, löst snabbt och under garantin. Det första var att växelnavet plötsligt skar:

Det blev till att leda cykeln till affären för ett hjulbyte som gick på garantin. Samtidigt fick jag ett nytt drev till remdriften, ett som ska vara mindre känsligt för snö. Win.

Sedan gick det någon månad innan jag fick problem med att bakhjulet skakade. Det visade sig bero på fel på däcket. Tillbaks till verkstaden och gratis byte till nytt däck. Tyvärr ett utan den fina reflexranden som fanns på originalet.

Någon månad senare fick jag problem med att bakbromsen låg på hela tiden. Först trodde jag att jag tappat konditionen under sommarsemestern, eftersom det var så otroligt tungt att cykla till och från jobbet, men det visade sig alltså bero på bromsen. Det var en av kardelerna i vajern som gått upp inne i plasthylsan och hindrade vajern att återvända efter bromsning. Åter till verkstan och fix, denna gång tog de betalt, vilket jag kanske tyckte var lite snålt. Å andra sidan handlade det om 30 spänn…

Men allt det här var lättfixat.

För att sammanfatta: Det här är en fantastisk pendlarhoj. Den är stabil, mjuk och klarar stadstrafik utan problem. Utmärkta bromsar gör att man stannar även när det går fort, och remdriften gör att cykeln är lättrengjord och kräver väldigt lite underhåll.

På plussidan:

  • Lätt
  • Remdriven
  • Skivbroms
  • Stabil

På minussidan:

  • Trigger-shift växlar
  • Kedjeskyddet
  • Kommer inte med vare sig lås, stöd eller reflexer

Här är hela specifikationslistan för den som gillar sånt:

Frame:Alpha Black Aluminium

Fork:Bontrager Satellite Plus, carbon disc with lowrider mounts

Number of Gears:8

Shifters:Shimano Alfine 8-speed trigge

Chainset:Bontrager Satellite Nebula Carbon Drive belt sprocket with chainguard

Chainrings:55 tooth alloy

Cassette:24 tooth alloy Carbon Belt Drive sprocket

Chain:Belt drive

Pedals:Soho alloy body with alloy cage

Front Brake:Avid BB5 mechanical disc

Rear Brake:Shimano IM50 roller brake

Brake Levers:Tektro alloy

Handlebars:Trek Urban alloy, 620mm

Stem:Bontrager Solo 15 degree

Headset:Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed

Rims:Bontrager Satellite Nebula 36 hole

Front Hub:Shimano M498 Centre-lock

Rear Hub:Shimano Nexus 8-speed ICH

Front Tyre:Bontrager H2 Plus, reflective, 700 x 32c

Rear Tyre:Bontrager H2 Plus, reflective, 700 x 32c

Saddle:Bontrager H1

Seatpost:Bontrager Satellite Nebula