Expressen skriver rätt rörigt idag om cykling under rubriken ”Dyrare och snabbare cyklar fara på vägarna”. Intressant. Stämmer det? Så här skriver Expressen själva:

Samtidigt går det inte att styrka att cykelolyckorna ökat i takt med racercyklarna

Huh? Hur tänkte ni nu Expressen?

Vad är förresten en ”dyr” cykel? En bil kan kosta en kvarts miljon utan att någon kallar den dyr, är en cykel som kostar mindre än en tiondel av det dyr? Och vad har det med saken att göra? Är man mer vårdslös med en dyr cykel?

[![Guldcykel 500px](/content/images/2013/10/Guldcykel-500px.jpg)](/content/images/2013/10/Guldcykel-500px.jpg)Dyrgrip i guld?
I ingressen står det också:

– Kör man på ett litet barn eller en gammal människa så kan det få förödande konsekvenser om man kommer i 30 blås med en cykel

Kanske läge med ett förtydligande där: Det handlar alltså om gågatan på Götgatan. Där är det farligt att köra i 30. Inte i stan, eller ”på vägarna” eller som cyklist i allmänhet. Det är förresten sällan man hör någon säga ”30-blås” om bilars fart. Smaka på det: ”Bilen kom i 30-blås!”

Tvärtom är det en fart så låg att den anses lämplig i trafikmiljöer där barn rör sig, vid skolor till exempel.

Jag undrar hur många generaliserande artiklar om cyklisters fördärvliga liv och leverne den där hastighetskontrollen på Götgatan i somras kommer generera. Och varför hastighetskontroller av bilister inte leder till samma flod av indignerade rubriker.