[![3608186420_62c3d740fc_b](/content/images/2013/03/3608186420_62c3d740fc_b.jpg)](/content/images/2013/03/3608186420_62c3d740fc_b.jpg)We like cyclists som much, we became ones ourselves! Foto: ”[Bicycle police](http://www.flickr.com/photos/icma/3608186420/)” ICMA Photos CC BY-SA 2.0
 

När vi började blogga för några år sedan var det **alltid **cyklisternas fel när en olycka hände eller ett trafikbeteende skulle förklaras. Ni som följt bloggen minns säkert:

– Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här. Kör aldrig framför eller till höger om en lastbil. De sitter så högt upp att de inte ser cyklister eller folk med barnvagn framför nosen, säger Hans Lindegren, trafikinspektör i City.

Eller:

Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholms län, betonar att man har ett växande problem med cyklisterna.

> **– När folk sätter sig** på cykeln överger många efterlevnaden av trafikregler. Trafiken bygger på ett ömsesidigt ansvar, men cyklister inser ofta inte att bussar och lastbilar har svårt att se dem, även när cyklisterna dyker upp tätt inpå fordonen, säger Göran Bolinder.
Det spelade liksom ingen roll vad det handlade om, när cykling överhuvudtaget skulle tas upp så måste det in generaliserande kommentarer om att cyklister är trafikbusar hela bunten.

Visst, det är fortfarande så att så fort polisen nämner att de tänker kolla cyklister lite extra så blir det krigsrubriker i tidningarna och Twitter fylls med kränkta bilister som vill påpeka att alla cyklister kör som de vill. Men sakta börjar bilden förändras.

För två år sedan hade en sådan artikel aldrig slutat med det här stycket:

**Men det är inte **alltid lätt att vara cyklist i Stockholm.

– Vi vet att det finns ett antal platser där det är svårt att göra rätt som cyklist. Där behöver man skylta om eller bygga om, säger Marcus Rostedt (chef för citypolisens trafiksektion)

Då hade aldrig trafikmiljön för cyklister tagits upp som i den här artikeln:

– Förutsättningarna för cyklisterna är inte heller de bästa. Det är snålt med cykelvägar i innerstan. Och många cykelvägar respekteras inte av bilisterna. Det är speciellt taxibilar och budbilar som parkerar på cykelbanorna. De blockerar så att cyklisterna måste köra ut på körbanorna, säger han (Viktor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen).

Det rör på sig så sakta. Politikerna har insett att fler cyklister är bra för stan, nu tror jag polisen börjar förstå det också och att vi inte alla är farttokiga trafikdårar som helst av allt bara vill köra på alla andra, utan att det handlar om vanliga människor som bara vill komma fram så säkert och bekvämt som möjligt. Heja.

@Cyklistbloggen @G_Smurfen Men som sagt, de som bötfälls överlägset mest är bilisterna. Vi jobbar mest mot deras trafikbeteende.

— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) March 15, 2013

Och våren är på väg. 2013 kan bli bra.