Jag läser i Södermalmsnytt att det ska startas en permanent pendelbåtslinje över Riddarfjärden. Tanken är att den ska gå mellan Söder Mälarstrand, Kungsholmstorg och Klara Mälarstrand. Det är en linje som trafikerats tidigare, men som nu alltså blir permanent. Och man får ta med cyklar.

Det är till och med så att det är en av poängerna:

Tanken är i första hand att pendelcyklister ska ha nytta av färjeförbindelsen och att båttrafiken ska avlasta Slussen när de stora rivningarna börjar.

– Särskilt under Slussens byggtid tror jag att cykeln kommer ses som ett väldigt bra alternativ, när det blir krångel både för bilar och tyvärr även för kollektivtrafiken.

Cyklar-p---f--rd
Pendelcykel på sjön

Det låter ju fullständigt lysande och kul att man faktiskt tänkt lite strategiskt kring cykling – det här skulle kunna bli riktigt bra. Men det kommer det inte. Åtminstone inte som det är tänkt nu:

På de båda pendelbåtslinjerna ska SL-kortet gälla. Planen är att trafiken ska starta i juli 2015.

Jag var tvungen att dubbelkolla med Södermalmsnytt om det där senaste. Ett SL-kort kostar 790 kronor i månaden.

De har alltså tänkt att folk ska välja att cykelpendla till och från jobbet så att de inte tar bilen eller kollektivtrafiken över Slussen. Linjen är avsedd ”i första hand” för pendelcyklister. Det är bra för SL, landstinget, yrkes- och kollektivtrafiken. Det minskar trycket över ett enormt byggprojekt när Slussenarbetet sätter igång på allvar. Alla vinner på det.

Men vad vinner pendlingscyklisterna på det? De får en genväg och slipper cykla runt Riddarfjärden. Det är, med cykel mått mätt, inte särskilt långt runt.

Screen Shot 03-18-14 at 09.22 AM

Tänker man att man cykelpendlar hela månaden kommer det kosta 160 spänn i veckan att ta sig den den lilla biten över sjön – det är i princip förbjudet att ta med cykeln i övriga kollektivtrafik så som cyklist får du alltså köpa ett SL-kort bara för den här korta sjöresan. Samtidigt som det alltså är helt gratis att cykla runt.

CykelpåbussHelt förbjudet

Frågan är då hur många cyklister som tycker det är värt pengarna för att åka den korta sträckan. Jag tror det är få. Det kan säkert locka en och annan kollektivåkande som redan har SL-kort att ta cykeln någon dag i veckan som omväxling. Men jag tror inte man kommer nå pendlingscyklisterna. Det är för kort sträcka och för dyrt.

Missförstå mig rätt här, jag tycker inte att det är självklart att cyklister ska få åka gratis bara för att. Men jag tror att om man hoppas att det här ska göra någon skillnad runt Slussen under ombyggnaden, då kommer man nog bli besviken. Och det är synd. Jag tror de har helt rätt i sin analys – att det skulle vara ett bra sätt att minska trängseln runt Slussen om man fick folk att välja cykeln och ta sjövägen.
Men jag tror inte SL-kort är rätt väg.

EDIT: Så här skriver landstinget i sin rapport (via @Jeppe Larsen/Twitter):

Screen Shot 03-18-14 at 09.29 AM

De räknar med att av 610 resenärer mellan klockan 6 och 9 på morgonen så kommer 590 vara cyklister. Som alltså ska lockas att köpa SL-kort för sträckan. Som oftast ska turen enligt rapporten gå var 20:e minut.