Envisna som åsnor försöker Cyklistbloggen ett par gånger per år lyfta taktiken "inspirera med morötter istället för att hota med piska", när vi jobbar för ett bättre trafikklimat. Genom att utgå från vår egen erfarenhet har vi försökt plocka fram de bästa trafikråden som vi tycker man som ovan eller oerfaren cyklist ska ha i bakhuvudet - tips som förändras lite år till år. I vårens inlägg gjorde till exempel elcykelspecifika tips entré. Vi siktar på "Välkomna nya trafikanter", vi utgår sedan vi började från devisen "Le och vinka".

I media brukar det tvärtom mer luta åt piskan, så också i år. Vårens första "nu är det massa cyklister ute igen, dags att skriva något"-artikel kom i morse i Dagens Nyheters Stockholmsbilaga:

DN-Stockholm-pekpinnar-1

Rubriken vänder sig ju inte egentligen till cyklister, utan till alla andra som förfasar sig över dem. Istället för "Välkomna", är det den mer klickfiskande "Se hur laglöst det är".

Innehållet är sedan intervju med cyklistpolis som beskriver sina erfarenheter. Anslaget är tydligt "Cyklisterna är här och förra veckan skickade polisen ut fjorton poliser för att bötfälla cyklister som bryter mot trafikreglerna".
Screen-Shot-18-05-05-at-10.32-AM
Jag är inte säker på att polisen själva skulle beskriva det så. Polisens uppgift är att se till att trafiken funkar, att alla samspelar och att ingen bryter mot lagen. Jag har svårt att tänka mig att Stockholms cykelpoliser ser som sin enda uppgift att bötfälla cyklister. Men det gör ju såklart en slagkraftigare ingress, på nästan tabloidnivå.

Sen finns det väl inte så mycket att säga om texten, förutom att det är spännande att DN lyfter på ögonbrynen åt att "mammor" kan tänkas begå brott:
Screen-Shot-18-05-05-at-10.53-AM
Känns inte jättemodernt att förvånas över kan vi tycka. Mammor är också människor.

Det vi tycker är tråkigast med den här typen av regelbunda pliktpubliceringar är att de inte hjälper någon överhuvudtaget. Det hjälper inte nyblivna cyklister att bli duktigare cyklister och få kläm på vilken typ av situationer de kan förvänta sig. Det bidrar inte till ett mer tolerant trafikklimat, tvärtom.

Sen har DN med ett sakfel som är rätt vanligt när icke-cyklister skriver om cykling:
Screen-Shot-18-05-05-at-10.55-AM

"Ett ställe där cykelpolisen fångar många fartsyndare är Götgatsbacken ned mot Hornsgatan. Det är en gågata".

Nej, det är inte en gågata, jag fattar inte hur den ständigt kan utpekas som det. Gågatedelen av Götgatan sträcker sig mellan Högbergsgatan och S:t Paulsgatan. Alltså bara på krönet.

Här, vid Högbergsgatan, börjar den i norrgående riktning (Slussen rakt fram alltså):

G-gtatan-h-gbergsgatan

Här, vid St:Paulsgatan, precis innan backen slutar den:
G-gtatan-StPaulsgatan

Det är inte skyltat hastighet, så vi dubbelkollade med kommunen. Efter skylten råder 30 km/h.

30-zon

"Mellan S:t Paulsgatan och Hornsgatan (efter gågatan) är hastighetsbegränsningen 30 km/h. "

Och, ja, faktarutan till artikeln innehåller sedvanlig bötesbeloppslista.