I Visby görs det just nu vägarbeten på Visbylyeden. En bit mitt på vägen är den helt avspärrad för trafik och då måste den ju ta vägen någon annanstans. Därför asfalterade man en ordentlig omledning vid sidan av vägen:

[![Omledning Visby](/content/images/2014/03/Omledning-Visby.jpg)](/content/images/2014/03/Omledning-Visby.jpg)Foto: Johan Malmros
Det är ju ingen liten grusväg de fixat runt avspärrningen, utan rejäl standard på den tillfälliga vägen. Så det är ju bara att köra på som vanligt. För alla trafikanter? Nej, av någon anledning de skippade helt den cykelbana som ligger precis brevid vägen. Till vänster, utanför bilden ovan, ligger den, här synlig på Google Maps: [Visa större karta](https://maps.google.se/maps?f=q&source=embed&hl=sv&geocode=&q=visby&aq=&sll=59.496005,18.294675&sspn=2.501446,8.453979&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Visby&ll=57.6348,18.29484&spn=0.00493,0.016512&z=14&layer=c&cbll=57.621825,18.319215&panoid=lu_-1gEjkdTomVFrf5z0Kg&cbp=12,204.63,,0,14.27)

Den är helt avspärrad under byggtiden. Det här är ju inte nödvändigtvis något problem – det är bara att sänka farten runt omledningen och så kan man cykla där bland bilarna. Om alla bara visar hänsyn så kommer alla fram hela och rena.

Men si, det var inte avsikten. Cyklister ska överhuvudtaget inte använda sträckan under byggperioden. De ska istället göra en cykelutflykt. Så här:

Region Gotland omledning

Ni ser ju. Sträckan är normalt ungefär 670 meter. Med omledningen blir sträckan för cyklister istället 1,3 kilometers cykeltur runt ett helt koloniområde, förbi en återvinningsanledning och upp bakom värmeverket.

Jag är ingen Gotlandscyklist, så det kanske är helt relevant ur ekonomisk synvinkel att lägga ett antal hundratusen, eller vad det kostar, på att bygga en omledning med bara plats för bilister och helt strunta i cyklisterna. Kanske är det ingen som cyklar i Visby. Kanske kör alla bil. Men då funderar jag över varför de överhuvudtaget byggde den där cykelbanan längs Visbyleden från början.

Och jag kan också konstatera att när man gör det svårt att cykla har cyklingen en förmåga att minska, till exempel om man plötsligt låter cyklisterna köra en omväg som blir dubbelt så lång.

Och att det rationella valet i situationen ovan är att välja bilen istället. Vilket i så fall kanske är en del i orsaken till att ingen cyklar i Visby (om det nu är så att ingen cyklar i Visby…)

Frågan är om det är särskilt bra.

Finns det fler Visbycyklister här som kan dela med sig av erfarenheter? Skriv i kommentarsfältet!

Tipstack till  Johan Malmros.