/ Slussen

Också till sist sorgebarnet, Katarinavägen

Och till sist hojade vi Katarinavägen också.

Katarinavägen led

Katarinavägen är öppen, men helst ska man leda. Vilket i vår bok betyder att den är stängd. Så här ser det ut:

Det finns mycket att säga om de många svängarna och att träbron är omtyckt av både cyklister och fotgängare, men nu verkar det som att nästan fas i bygget kommer ritas om. Efter att flera rapporterat om cyklisternas missnöje, framkom det att nästa fas inte var godkänd just med hänvisning till att det faktiskt inte gick att cykla.

Nu tror vi inte att man som cyklist ska hoppas på någon superlösning direkt. Tidningen Mitt i Stockholm skriver:

Just nu skissar man på en plan som innebär att sträckan mellan Katarinavägen och Ryssgården blir gågata, en gemensam yta för gående och cyklister som bara får cykla i gångfart, precis som på delar av Götgatan.

Rent konkret gissar vi på att det som kommer ske är att man förväntas sakta ner tidigare i stället, och att bron över Katarinagropen kommer vara fortsatt smal (grön sträcka)

Leda på Katarinavägen

Så vi väljer att tills dess annat sägs, skippa Katarinavägen helt. Södergående går det att cykla den fantastiskt mysiga Klevgränsvägen:

En kortare bit av vägen är det gatsten, men det upplevde inte vi som ett problem. Sträckan är som sagt mysig, med plötsligt småstadskänsla mitt i arbetspendlingen. Nackdelen är möjligen att den ligger ett par meter högre än Katarinavägen. Man riskerar alltså lite motion.

Åt andra hållet är det dock värre. Där är det enkelriktat/förbjuden infart delar av sträckan. Som de ambitiösa cykelbloggare vi är, tog vi ändå den vägen i morse – med brasklappen att vi laglydigt ledde cykeln där man inte fick cykla. Så här ser det ut:

Såvitt vi kunde bedöma var det låg trafik och gott om utrymme. Stockholms stad borde kunna göra samma sak som nu på Kungsholmen och på närliggande Repslagargatan och skylta om till ”motortrafik förbjuden”. Alldeles särskilt om den här trafiksituationen kommer vara tre-fyra år.

Läs också: Nu får du cykla Repslagargatan.

[![Klevgrand](/content/images/2016/06/Klevgrand.jpg)](/content/images/2016/06/Klevgrand.jpg)Alternativ väg
Hur har du som cyklar Katarinavägen upplevt det? Har du hittat någon annan alternativ väg? Skriv i kommentarsfältet!

Läs också: (SVT Nyheter) Slussencyklister upprörda över skyltar

(Mitt i Stockholm) Stadens cykelplan för Slussen var underkänd

(Bicycling/Krister Isaksson): Led din cykel – i tre år

(P4 Stockholm) Nu måste cyklister leda cykeln vid Slussen

Cyklistbloggen

Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istä

Läs mer