Det räckte inte med att publicera en redogörelse för fikarumssnackisen hos AB, så så här någon dag senare gjorde de en till. Här är "Aftonbladet är arga på feministisk snöröjning" del 2. På bilden i artikeln står kolumnisten vid en busshållplats bokstavligen omgiven av asfaltsrena gång- och cykelbanor. Japp, vägen till vänster om kuren är alltså avsedd för både fotgängare och cyklister.

Vi gissar att det var den som användes för att ta sig till/från busshållplatsen. Bakom ryggen på kolumnisten, på andra sidan vägen, syns en likadan gång- och cykelbana, också den asfaltsren. Så här är det skyltat:

Till och med tydligt skyltat. Foto från Google Street View

Gamla Tyresövägen är en del av de 20 mil som sopsaltas, och en del av de 15 mil som är kombinerade gång- och cykelvägar. Det enda som inte är snöröjt ordentligt på bilden är alltså busskuren.

Igen: Det här är fyra trafikfält - två för cykel och två för gång - på varsin sida av vägen som är asfaltsrena. Det kan vara Stockholms mest snörensade sträcka. För fotgängare och cyklister. Och för "tanter med käpp".

Vill man vara snäll, skulle det kunna vara så att gång- och cykelvägen delar sig precis innan busshållplatsen och sedan går ihop igen:

Foto från Google Streetview

Men det är inte skyltat så, det är heller inte skyltat att gång- eller cykelbana upphör. Och det ändrar ju inte på faktumet att hela Gamla Tyresövägens gång- och cykelbana alltså är asfaltsren. Förutom SL:s busskur (och där kan det kanske vara en poäng att klaga hos SL).

Men låt inte något sånt stå i vägen för en snabbt ihopskriven text och en möjlighet att tvåla till några cyklister... förlåt de"färglada lycramännen på sina tävlingscyklar (som) kan susa fram på banor helt befriade från alla hinder".

Här är sträckan för den som vill kolla själv.

Vi har sagt det förut och säger det igen: Det är inte bra när snöröjningen inte fungerar på trottoarerna. Klaga gärna, men skapa inte konflikter som inte finns. Och läs på först.

På temat "befriade från alla hinder", läs gärna DN.se: "Ett nytt hinder - var 118:e meter".