Tidningen Allt om bilar läste Linköping News om en Linköpingsbo som kom i 100 km/h på en "elcykel" och kom fram till att:

Screen-Shot-18-04-11-at-09.43-AM

Vi läser:

Då skrev jag bland annat om faran med de snabba och tunga elcyklarna på våra gång- och cykelbanor. Och problemen med de här cyklarna ute i trafiken.

Den snabba elcykeln i Linköping visar upp nästa stora problem: att elcyklarna trimmas och går alldeles för fort.

Eller hur. Fler och fler cyklar, och elcykelförsäljningen slår rekord. Livsfarligt, för en (1) person körde på en monstercykel. Eller cykel och cykel förresten.

Som Transportstyrelsen skriver:

Screen-Shot-18-04-11-at-09.45-AM

Den "trimmade" "elcykeln" hade en motor på 4000 w, inte 250 och saknade dessutom vad det gick att se på bilderna kedja. Så det gick överhuvudtaget inte att trampa. Så, inte en elcykel och inte trimmad alltså. Gissningsvis snarare en eldriven moped.

Och den var alltså bara en (1). Men ingen spik för klen för att kunna koka en cykelvarningssoppa på.

NyTeknik reder ut begreppen rätt bra i den här artikeln.

Cyklistbloggen vill såklart dra sitt strå till stacken och passar på att varna för att inte bara elcykeln har blivit ett nytt trafikmonster. Passa er också för ångcykeln.