Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nya avspärrningar vid Slussen

Publicerad den 12 december, 20198 januari, 2022

Nu börjar förebedelserna för nya Slussen-bron som kommer i sommar. Därför spärras nu all cykeltrafik som svänger höger vid Götgatan/Hornsgatan.

Ni som cyklat Götgatan senaste åren minns när Stadsmuseet renoverades och delar av backen ner till korsningen var avspärrad. Vad det verkar etableras det nu åter ett arbetsområde där, så räkna med trängsel i korsningen igen.

Räkna med något sånt här igen.

För cyklister som kommer västerifrån Honrsgatan och för cyklister som kommer söderifrån Götgatan, betyder det att enda ”riktiga” cykelvägen är den västra sidan – den in mot Mälaren.

Det vill säga, kommer man från Hornsgatan ska man svänga vänster vid korsningen med Götgatan, ner mot Hilton. Kommer man från Götgatan ska man köra rakt över i korsningen.

Så här skriver Projekt Slussen:

Vill du gå eller cykla från Götgatan/Hornsgatan mot Gamla stan kan du ta  vägen via den västra sidan av bron. Du som vill ta dig mellan  Ryssgården och Hornsgatan kan välja vägen via Peter Myndes backe.

Och så här ska det vara till första april nästa år.

Ni som har följt Cyklistbloggen vet att vi är oerhört skeptiska till cykelbanan på västra sidan, framförallt när man ska ta sig över till Skeppsbron. Trafikljusen prioriterar biltrafiken, så cykeltrafiken blir ofta stående. Även när det i övrigt är tomt på trafik.

Därför är vårt förslag istället att cyklister som ska mot Skeppsbron fortsätter i vägbanan och väljer bussfilen ner. Det är bredare, säkrare och bättre på alla sätt och ni slipper stå och titta på öde vägbanan i väntan på grönt.

Och som cyklister får ni cykla i bussfilen. Notera dock att högersväng förbi bilhindren nere vid Skeppsbron är förbjuden. Ska man cykla lagligt återvänder man därför till cykelbanan innan dess. Så här ungefär:

Läs fler inlägg om Slussen

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}