Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu kan man cykla i bägge riktningar på Runda vägen i Alvik

Publicerad den 7 juli, 201510 januari, 2022

Förra våren började de skylta för nytt cykelstråk längs Runda vägen i Alvik. Men av någon anledning var det fortfarande enkelriktat:

Foto: Jon Jogensjö
Skyltat rakt fram in i enkelriktat Foto: Jon Jogensjö

Det visade sig vara ett beslut som mött motstånd hos de boende (Läs mer: Röster från Runda vägen). Men efter ett antal om och några men verkar det nu vara klart. Så här ser det ut:
Nya skyltar som visar ”Motortrafik förbjuden” istället för enkelriktat:

Foto: Hillary Talvik
Foto: Hillary Talvik

Nya mittremsa i kurvan:

Mittremsa
Foto: Hillary Talvik

Och samma skylt som tidigare använts på Repslagargatan/S:t Paulsgatan där man också ersatte enkelriktat med motorfordonstrafik förbjuden:

Ny skylt m cykel på väg
Foto: Hillary Talvik

För att varna för att det kan komma cyklister i andra riktningen. Det enda jag inte blir riktigt klok på här de här markeringarna:

Utfartsmarkering
Foto: Hillary Talvik

Jag har aldrig sett sådana i Sverige tidigare. Eftersom de är målade vid en utfart förmodar jag att det är något slags varning för att det är en utfart – sikten är ju hyggligt usel, som det gärna blir när man låter häckarna växa högt, men jag har ingen aning.
Någon av läsarna som vet vad det är för markeringar?
Och för den som undrar var i hela friden Runda vägen ligger, så är det alltså den här röda snutten på det regionala cykelstråket:

8 svar på ”Nu kan man cykla i bägge riktningar på Runda vägen i Alvik”

  1. Jo4an skriver:
    8 juli, 2015 kl. 2:29 e m

    Alltså… Motorfordonstrafik förbjuden gäller i BÅDA riktningarna. Maken till felskyltning…. Det går inte att reglera på det här sättet och få det lagligt.

    Laddar in …
  2. Peter skriver:
    8 juli, 2015 kl. 12:32 f m

    Som framgår av http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Runda-vagen/ så gäller det nog garanterat oss cyklister: ”Avgränsade områden målas så att cyklisterna inte kommer för nära villornas in- och utfarter”. Men helt lyckat ser det inte ut tyvärr..
    Dock har de ju veckan på sig att bli klara, så vi får hoppas på viss komplettering/förtydligande.
    Jag trodde nog man skulle satsa på någon heldragen/skrafferad markering (som nere i kurvan) längs hela sträckan där det finns oro från de boende att cyklister kommer susa förbi tätt intill, men vi får väl se hur det blir när det blir klart.

    Laddar in …
  3. Malin skriver:
    7 juli, 2015 kl. 11:49 e m

    Jag tror inte att den riktar sig till cyklisterna utan till bilisterna. Just såna här markeringar finns vid färjelägren på Norra Lagnö (Värmdö) och Tynningö (Vaxholm) för att markera utfart och att det inte är tillåtet för bilister i färjekö (eller andra) att stanna där.

    Laddar in …
    1. Malin skriver:
      7 juli, 2015 kl. 11:50 e m

      Och de är också vita, ska jag säga.

      Laddar in …
  4. Magnus Persson skriver:
    7 juli, 2015 kl. 9:16 e m

    http://www.trafiksakerhet.se/vagmarkeringar.htm
    M23 Förbud mot att stanna och parkera eller att parkera
    Borde möjligen förtydligas även med markering på kantstenen.

    Laddar in …
    1. Nils skriver:
      7 juli, 2015 kl. 10:20 e m

      Isåfall i fel färg, för vägmarkering M23 ska alltid vara gul, inte vit. Dessutom tror jag bara den ska användas tillsammans med kantmarkering men det är jag inte riktigt säker på.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        7 juli, 2015 kl. 10:45 e m

        Precis M23 är vad det verakar gul. Men vad har den med något att göra? Varför behövs den, är de oroliga att cyklisterna ska parkera vid utfarterna? Eller har den kanske inte med cykelvägsomgörningen att göra alls?

        Laddar in …
        1. Jo4an skriver:
          8 juli, 2015 kl. 2:28 e m

          Antagligen ett misslyckat försök till M23

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d