/ elcykel

Nu jäklar är det full fart bland batteri-tränings-memils-lycramarodörerna

I höstas blev det viss hype eftersom den sittande regeringen valde att lägga några miljoner på att subventionera elcyklar till svenska folket. Vi tänker inte ge oss in i den politiska debatten om det var en bra eller dålig grej, men vi höll lite i hatten för att det skulle kunna sätta fart på ”alla cyklister är tokar”-debatten igen.

Och japp, som ett brev på posten. Lagen hann inte ens träda i kraft innan:

(Artikeln låg bakom betalvägg, men finns i sin helhet också publicerad hos Testfakta)

Yes, nu när alla kör elcyklar, så trimmar folk såklart dem för att alla ju vill susa fram i ”100 kilometer i timmen” i Sveriges välutformade och vältilltagna cykelinfrastruktur. Det säger sig självt. (obs, viss ironi).

Kollar man närmare så är det inte ett ”växande problem”, annat än i den oerhört snäva betydelsen ”det är inget problem, så om någon gör det så växer problemet, eftersom det inte är något idag”. Det det handlar om är att Trafikverket är oroliga för att konsumenterna eventuellt ska börja trimma sina elcyklar. Eftersom det går. Lite som moppar alltså.

Presto, rubriker om att obefintligt problem är ett växande problem. Trafikverket vill stämma i bäcken omedelbart så att säga:

Trafikverket har sammankallat en rad andra myndigheter, organisationer och branschföretag för att ta fram en ny inriktning för säker cykel- och mopedtrafik som ska bli klar till våren. En av diskussionspunkterna har varit riskerna med trimmade elcyklar.

– När det gäller mopedolyckor med dödlig utgång vet vi att det ofta handlar om mopeder som är trimmade. Risken är att vi får samma problematik här. Och en elcykel med assistans har ju ingen åldersgräns och endast krav på hjälm upp till femton år, säger Jörgen Persson som har bett ansvariga myndigheter att titta på frågan.

Ekot rapporterar också:

**På nätet går det **att hitta tillbehör som påstås kunna göra att elcyklar kan köras i nästan 100 kilometer i timmen, men oftast anges det att cykeln kommer upp i 50, redan det en väldigt hög hastighet på exempelvis en cykelbana.

Lyssnar man på inslaget så handlar det om att polisen vet om att det går att få tag i trimsatser, på alla farors hemmaplan, internets:

Cue alltså pigga skribenter som kan skriva balanserade rubriker att kasta ut som köttstycken till kommentarsfälten:

”Är det anarki på cykelbanorna och läge att införa någon sorts körkort för elcyklar”.

Ja, körkort har ju visat sig vara en effektiv metod att förhindra att folk kör fortare än tillåtet.

Tittar man i Stockholm kan oroad vän av ordning dock dra en suck av lättnad. Åtminstone i somras visade mätningar att hastigheten är som den alltid varit.

”Ryktet om att Stockholms cyklister far fram som vettvillingar är betydligt överdrivet. Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut.”

VTI kommer fram till en snitthastighet på mellan 15 och 25 kilometer i timmen. Alltså fem kilometer i timmen långsammare än den hastighet som anses säker för bilar att färdas i där barn leker (30 km/h).

Och händerna upp ni som träffat på cyklist som kommer i ”uppåt 100 kilometer i timmen”, som rapporteras i media. Misstänker att en sådan skulle märkas rätt snabbt.

Läs också:

Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer