För två veckor sedan lyckades TT sprida en artikel med den rätt bisarra rubriken ”Cyklister kör på i var fjärde olycka” (som vi skrev om här). Det var efter en presentation If hade under en konferens ordnad av ”Transportforum” i Linköping. Då fanns inte presentationen tillgänglig online, men nu har den dykt upp:

”Session 28 Irene Isaksson-Hellman

Jag har inte hunnit läsa den än, men jag förmodar att det kommer vara blodtryckshöjande.

EDIT: Nu har jag läst lite snabbt.

De presenterar det fortfarande som något slags ”cykel och bil”-studie vilket det inte är. Det handlar alltså om en undersökning av 438 bilar som kört på cyklar. Inget annat. Det kan låta som ren semantik och det är det. Semantik är ett bra sätt att få folk att tänka som man vill.

För att sätta det i ett perspektiv: Det handlar alltså 438 bilolyckor under fem år. Som jämförelse cyklade det 2010 150,000 cyklister i Stockholm varje dag.

Vad har de då kommit fram till? Tja, det är inga himlastormande uppenbarelser direkt. Man kan formulera sig så här:

  • Det är i maj och september som bilisterna i undersökningen körde på flest cyklister. Vilket, kors i taket, sammanfaller med den tid på året flest cyklar.
  • Sett till dygnet körde de flesta bilisterna på cyklister på morgnarna och mellan 16-17. Igen, den tid då flest cyklar.
  • Flest blir påkörda i dagsljus. Japp ni gissar rätt – eftersom flest cyklar på dagen.

25% av de cyklister som hade oturen att bli påkörda av If-försäkrade bilister i mörker, saknade reflexer och ljus. Vilket i faktiska tal är 22 per år i hela landet. Så 22 puckon som var ute i beckmörkret utan lampor blev påkörda. Woopdidoo. Igen, 150,000 cyklar varje dag i Stockholm.

Sen är det några fler självklarheter: De flesta olyckor skedde i tättbebyggt område och som cyklist blir man allvarligare skadad om bilen kör fort. Typ. I varje fall om man blir påkörd av en If-försäkrad bil.

Så då vet alla If-försäkrade vad era pengar går till.

Cyklistbloggens tidigare poster om IF’s undersökning:

DN och IF satt i ett träd

DN: Det är cyklisternas fel

Cyklister inte mest hatade i trafiken