Nu är det höst och punktligt som årets influensa kommer det: lavinen av tidningsartiklar, Facebookuppdateringar, tweets och Instagramposter om att alla som överhuvudtaget vistas utomhus måste ta på sig reflexer.

Ni fattar.

Vi håller med. Det är mörkt ute nu och med reflexer syns du bättre. Se till att din cykel har rätt reflexer på rätt plats. Är du ute och går, ha gärna en dinglande reflex.

Men. Vi är ju inte bara cyklister, vi är också kverulerande bloggare med öga för det som saknas. Och det saknas något i det här trafiksäkerhetsarbetandet: En uppmaning att dra ner på tempot.

För varför behövs reflexer? För att det är kolmörkt ute. Det är ingen överraskning, inget som plötsligt händer. Det är så varje år. Vi vet om det. Vi konstaterar att vi varje år drar på oss reflexer när vi ger oss ut i detta beckmörker. Men reflexer gör bara att effekten av beckmörker blir lite mindre - man blir bara lite mindre osynlig lite längre bort.

Och därför frågar vi oss, vore det inte rimligt att i ett beckmörkt land, dessutom med snö och is under det mörka halvåret, också dra ner på farten? Chansen att upptäcka en person med eller utan reflex ökar radikalt när hastigheten minskar. Och förutom människor finns det ju också annat, djur till exempel, som inte kan ta på sig reflexer alls.

Hur kommer det sig att vi tycker det är rimligt att hålla samma hastighet en klar ljus sommarkväll, som en regndimmig eftermiddag i decembermörkret?

Varför är det inte en lika stor lavin av uppmaningar att dra ner på farten när det är toksvart utomhus? Att oavsett vad det står på skyltarna så är det inte läge att hålla 50 där folk rör sig och det är kolmörkt?

Här är vårt förslag till Transportstyrelsen, NTF, tidningar och övriga media, dela det här budskapet:

"Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi vilja be dig att snälla dra ner på farten!

Tänk också på att bilar syns dåligt. Du kanske upplever att du har god sikt med bilens strålkastare och ser oskyddade trafikanter tack vare reflexer och cykellysen, men dina lampor är så starka att cyklister riskerar att bländas. Och då ser de inte fordonet du kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur många bilar det är, hur fort de kör och hur långt bort de är. I mörkret är det oerhört svårt att uppskatta avstånd och hastighet.

Är det då 40 och en bil kommer i 70 är risken stor att göra en felbedömning i mörkret.

BlA--ndad-av-bilister1

Svarta bilar är svåra att se.

På köpet som du sänker farten ökar du chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!"

Sen har vi ett förslag för framtiden: Givet att det nu alltså är mörkt den här halvan av året och att oskyddade trafikanter måste ha på sig reflexer för att även i gatuupplyst miljö överhuvudtaget ha en chans att synas, är det då rimligt att samma hastighetsgränser ska gälla som för ljusa sommardygn?

Tänk ett system där hastighetsgränserna sänks ett steg när det är mörkt: Efter klockan 15.00 så ändras det: 90 blir 80, 70 blir 60, 50 blir 40 och 30 blir 20 km/h - ni fattar. Så att man kompenserar för det här med att det alltså är mörkt? Tillsammans med reflexer ökar chansen att alla trafikanter kommer hem hela och rena.

Vad tror ni?

Foto: Jørgen Schyberg/Flickr CC-BY-20