I morse cyklade vi för första gången över nya Slussenbron, med helt nya omläggningar, ny färg, nya skyltar och nya vägar. Och Cyklistbloggen har såklart åsikter. Men, en brasklapp: Vi utgår från att det här är ett vägarbete där många ska samsas och det kan bli både trångt och inte alltid maximal framkomlighet. Det är alltså något man får hacka i sig (och som ni ser tog det inte ens två minuter ner till Skeppsbron – vi slipper en skrälldus rödljus, yay!).

[![Slussenbron](/content/images/2016/06/Slussenbron-1024x853.jpg)](/content/images/2016/06/Slussenbron.jpg)Ny bred bro!
Först lite filmvisning, så att alla med på samma… cykel. Så här blev det för oss som kom från Götgatan och skulle ner till Skeppsbron och tvärtom:

Den uppmärksamme märkte att ”gamla” svängen över Södermalmstorg är åter.

[![gamla svängen](/content/images/2016/06/gamla-svängen-1024x812.jpg)](/content/images/2016/06/gamla-svängen.jpg)Så här såg det ut 2012
Jag höll på att missa det när jag kom runt hörnet – men svängde sedan rätt. Det är förhållandevis välmålat, hela Slussen är numera fyllt med tydliga pilar i vägbanan och det behövs – det finns många möjligheter att svänga fel.

Men det finns en del rätt otäcka passager som borde fixas. Vi börjar här:

Södermalmstorg1

Det är bra med ”SAKTA” sprayat i cykelvägen – men med den enorma gröna busken till höger spelar det egentligen ingen roll hur långsamt man cyklar – man riskerar ändå att köra på fotgängare som kommer gående vid den röda pilen till höger.När man sedan tar sig runt, är det ännu mer buskar som skymmer sikten. Och det är redigt trångt mellan övergångsställespollarna.

Södermalmstorg2

Visst, det gröna är vackert. Men ska det gå att samsas här måste det gå att se varandra – cyklister och fotgängare. Idag går det inte överhuvudtaget. Som bäddat för ”cyklister kör som memilstokar från ingenstans” och ”fotgängare kliver bara rätt ut”.

[![Får inte plats](/content/images/2016/06/Får-inte-plats-1024x576.jpg)](/content/images/2016/06/Får-inte-plats.jpg)Här fanns inte plats för en Nihola.
När man sedan rullar över den nu avspärrade vägen (där min Nihola inte rymdes i cykelfältet) kommer nästa helt dolda hörn:

Screen Shot 06-27-16 at 05.53 PM

Här är kurvan mer än 90 grader åt höger, runt det vita planket. Och här kommer fotgängarna gena, I guarantee it (damen i blått till exempel).

Sedan kom en underbar rak sträcka, bred och mjuk:

Slussenbron2

Men den uppmärksamme ser att det saknas något. Japp. Hela sträckan är gjord enligt gammal princip ”Cyklister hjärtar fotgängare=sant”.

Det finns ingen avgränsning mellan cykeltrafiken och fotgängarna annat än en vit linje. Det här garanterar jag också kommer leda till konflikter. Det räcker med att en liten grupp på 4-5 turister möter tre cyklister för att det ska bli problem om det inte är fysiskt avgränsat.

Jag misstänker också att bron kommer finnas kvar ett par år – vilket betyder vinter, vilket betyder att avgränsningarna försvinner helt under snö och frost. Här borde man ha gjort som med ”riktiga” vägar – alltså lagt gångvägen på en trottoar. Men det går att fixa med plaströr – som man gjort tidigare med framgång:

[![Screen Shot 02-27-16 at 12.14 PM](/content/images/2016/02/Screen-Shot-02-27-16-at-12.14-PM.png)](/content/images/2016/02/Screen-Shot-02-27-16-at-12.14-PM.png)Bra plaströr
Vi hoppas projektet fixar upp det.

Sedan kommer ytterligare en livsfarlig dold kurva:

Slussenplan1

Bakom det där planket är det en trottoar. Ser ni om det står någon och väntar?

Slussenplan2

Inte ens när man är precis vid betongväggen ser man om det kommer folk bakom planket. Det här vet vi ska fixas:

@Cyklistbloggen Sista biten av plank kommer alltså att bytas ut mot stängsel.

— Projekt Slussen (@SlussenSthlm) June 27, 2016

Södergående var det inte lika många skymda hörn, men även här utgår man ifrån att vita sträck räcker för att skilja fordonstrafiken från fotgängare.

[![Södergående1](/content/images/2016/06/Södergående1-1024x576.jpg)](/content/images/2016/06/Södergående1.jpg)Pilar överallt. Men med Nihola tar man upp bägge ”filerna”
Som van cyklist blir man rätt trött på det. Delad g/c-väg är, menar vi, en av de största anledningarna till konflikter, och till att cyklister som cyklar fortare än gångfart anses som ”fartdårar”. Upp med staket eller plastpollare.

Sedan är den här svängen otäck. Den är inte ny, men helt onödig. Eller, här har man valt att prioritera restaurangens behov av att ha många gäster framför cyklisters säkerhet:

Hilton

När man rundar här, oavsett fart, ber man en liten bön att inga fotgängare förvirrat sig upp här och att inga cyklister i hög fart i nerförbacken genar i kurvan.

Sedan sista annärkningen för det här inlägget: Varför i hela fridens namn är cykelvägen gågata här?

gågata

Det minskar ju inte risken för att fotgängare förvillar sig ut i cykelvägen (och blir påkörda i det skymda hörnet ovan…).

Det var det vi hann första dagen. Vi har inte cyklat alla vägar – så vi får återkomma om Stadsgården och Munkbroledenvägarna. Hur har du upplevt Slussenomledningarna?