Ni följer väl skyltarna och lyder lagen?
Det pågår rejält med byggarbete in Stockholm just nu och det största, Slussenbygget, kommer pågå i massor av år framöver. Det leder såklart till omledningar av trafiken, inga konstigheter.
(Och nu ber vi om ursäkt till er som inte bor i Stockholm. Det här kan bli lite rörigt.)
Problemet är väl kanske kunskapen om vad de trafikskyltar man använder, betyder. När man till exempel just nu cyklar på det prioriterade pendlingsstråket Götgatan så har de satt upp inte mindre än två tydliga ”påbjuden cykeltrafik”-skyltar för att visa cykelbanans sträckning (gröna pilar på bilden nedan). Toppen.
Problemet är att de samtidigt skyltade om för ”påbjuden högersväng”:
Vägmärket regleras i Vägmärkesförordningen och heter ”D1, Påbjuden färdriktning”: ”Märket anger att fordon endast får föras i pilens eller, där två pilar finns, i endera pilens riktning.”
Laglydiga cyklister som följer trafikreglerna och alltså svänger höger, kommer dock bara några få meter. Runt hörnet möts de av den här:
Då får man istället cykla Repslagargatan-Medborgarplatsen. Men då kommer man hit (på den lite hemliga vägen över Medborgarplatsen):
Återstår då att följa cykelbanan åt vänster.
Problemet är att den är Stockholms smalaste och går i bara en riktning – den åt höger. Jag har inte sett om den formellt är enkelriktad (juridiskt är cykelbanor annars alltid dubbelriktade), men det är direkt olämpligt att cykla i fel riktning här. Dessutom går det just nu inte att komma av cykelbanan för att fortsätta upp på Götgatan så bara ett tiotal meter till vänster i bild så kommer det defacto bli enkelriktat för cyklister.
Man måste allså som cyklist följa motorfordonstrafiken ute på vägen till vänster. Och då hamnar man… här:
Vidare ser det sedan 8:e april ut så här vid Kungsträdgårdsgatan södergående:
Japp, det är alltså förbjudet för fordonstrafik, även cyklister, att fortsätta rakt fram till Strömbron. Jag vet inte hur många som faktiskt uppmärksammat det – så här såg det ut innan:
Så just nu är det rätt knepigt att cykla söderut i Stockholms city…
Jag tror såklart inte det är tänkt så här – och skyltningen på bilden ovan ska enligt kommunen kompletteras med en ”gäller ej cykel” – utan man har helt enkelt glömt att cykeln också är ett fordon, som därför omfattas av samma regler som övrig fordonstrafik.
Och jag minns Dagens Nyheters klagan om att Stockholm saknar ”cykelkultur”. Joråsatt.
Läs också: Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?
Slussenprojektet har annars faktiskt ansträngt sig att försöka hitta bra cykellösningar. Så blev till exempel Skeppsbron plötsligt bitvis regionens bredaste cykelfält (så bred faktiskt att de också regelbundet används av biltrafik).
Så det är väl en läroprocess kan jag tänka. Små bäckar och allt det.