När jag postade den här bilden:

[![](/content/images/2012/06/cykelfrämjande.jpg "cykelfrämjande")](/content/images/2012/06/cykelfrämjande.jpg)
 

så fick jag frågan om cyklisterna inte ska väja. Cykelfältet går ju parallellt med ett övergångsställe och cyklister ska lämna företräde när de kommer från en cykelbana och kör ut på ett övergångsställe.

I Trafikförordningen står det så här:

6 kap 6 § ”Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.” (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)

Man skulle kunna tolka det som att cyklisterna (som just nu är osynliga…) på bilden ovan kommer ut på en cykelöverfart och därför ska väja för bilisterna, trots väjningspliktsskylten.

Har bilförarna alltså bara väjningsplikt mot fotgängarna och övriga bilar, men inte för cyklisterna? Nej, så är det inte. Så här ser det ut från luften:

[Visa större karta](https://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=59.320704,18.071426&spn=0.001597,0.003484&t=h&z=19&source=embed)

Det är ingen cykelbana som cyklisterna kommer ifrån, det är ett cykelfält. Det är rätt tydligt om man tittar i markhöjd:

[Visa större karta](https://maps.google.se/maps?q=slussen&hl=sv&sll=59.320689,18.071973&sspn=0.000565,0.001742&t=k&radius=0.04&hq=slussen&layer=c&cbll=59.320544,18.071246&panoid=ixVozzEJnVwf1bhg7ppDQQ&cbp=12,90.62,,0,12.33&ie=UTF8&hnear=&ll=59.320581,18.071572&spn=0.000565,0.001742&source=embed)

Så här skriver Transportstyrelsen:

Det är inte alltid så lätt att tillämpa trafikregerna om väghållaren har utformat trafikmiljön på ett otydligt sätt. Generellt gäller att den som kör/cyklar in på en körbana från en cykelbana har väjningsplikt enligt 3 kap. 21 § trafikförordningen. Om man kommer in på körbanan på en cykelöverfart har lagstiftaren i 6 kap. 6 § lagt till att cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.” Detta upphäver dock inte ”utfartsregeln” som följer av 3 kap. 21 §. Om man färdas i ett cykelfält befinner man sig redan på körbanan och högerreglen och övriga väjningsregler samt regler för sidoförflyttning/körfältsbyte mellan cyklister och andra fordon gäller. (min fetstil)

Cykelfält är alltså som vilken fil som helst. Eftersom det sitter en väjningspliktsskylt där, så har bilisterna väjningsplikt för de fordon som färdas på vägen, oavsett fil, inklusive cyklar.

Det här är inte alltid glasklart, eftersom cykelbanor/fält ofta görs lite ad-hoc som det finns plats. På Götgatan till exempel färdas man i slalom, ömsom i cykelfält, ömsom i cykelbana. Så inför en korsning gäller det att hålla koll på i vilken typ av vägbana man befinner sig på.

Det är såklart så att det borde vara glasklart. Men så länge cyklism behandlas som ett bonusfritidsnöje så kommer trafikplanerarna fortsätta att göra egenpåhittade lösningar. Och det betyder att det, med Transportstyrelsens ord, kommer fortsätta att ”inte alltid vara lätt att tillämpa trafikreglerna”.

Läs ännu mer här (PDF-länk)

Bloggen Minvision har också skrivit.