Jag tänkte försöka sammanfatta den räcka poster vi skrivit om poliser som vi menar har fördomar mot cyklister – vi tycker som vi skrivit att det regelbundet dyker upp påståenden från enstaka poliser och från polismyndigheter som får oss att fundera.

cyklistinfo-fr--n-polisen En typisk cyklist.

Men låt mig först återigen understryka att vi inte har något emot polisen, eller polisens närvaro i cykelfälten. Tvärtom – vi ser gärna fler cyklande poliser och de poliser vi träffat och pratat med har i de flesta fall varit trevliga och om inte cykelpositiva så åtminstone neutrala.

Men de får inte alltid samma uppmärksamhet i media.

Häromdagen skrev vi om Trafikpolischefen i Skåne Erling Andersson, som kläckte ur sig att:

– Cyklister är ett problem i trafiken

Vi har vid flera tillfällen skrivit om Göteborgspolisen Thomas Åsenlöf som sagt:

– Folk cyklar för fort och struntar i trafikreglerna när de sätter sig på cykeln, säger Thomas Åsenlöf, som är cykelpolis i Göteborg och har bötfällt många cyklister som kör mot rött.

och alldeles nyss om Bengt Svensson, som är trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen och på ett trafiksäkerhetsseminarium lyckades slå fast att cyklister är värre i trafiken än bilister.

Tittar man sedan på hur polisen väljer att skriva om bilister respektive cyklister så är det också stor skillnad.

Låt mig exemplifiera: I samband med skolstarten så hade polisen i hela landet extra koll framför skolor och på lågfartsområden. Skälet är att många föräldrar (och skolpersonal tydligen) kör för fort när de hämtar och lämnar barn och det är såklart farligt.

Så här skriver polisen på Facebook (och ber oss att dela vidare, vilket vi såklart gärna gör.):Screen Shot 09-13-14 at 06.15 PM

5000 bilister körde för fort utanför skolor och på andra ”lågfartsområden”. 228 så fort att de förlorade körkortet.

Polisen skriver också i sin Facebookpost:

”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till er som följer trafikreglerna och skapar en säkrare trafik. Ni tillhör lyckligtvis den överväldigande majoriteten.”

Det är jättebra att de anstränger sig att inte peka ut alla bilister som trafikdårar och lyfter fram den överväldigande majoriteten som inte bryter mot lagen (samtidigt som den nationella hastighetsmätningen förra året visade att nästan hälften kör för fort på 40 km/h-vägar)).

Så ska det vara. Man ska inte dra en hel trafikantgrupp över en kam. Det är fördomsfullt.Screen Shot 09-20-14 at 01.44 PM

Men vi minns också polisens ”Är du en säker cyklist” från i april i år. Från den texten:

”Många cyklister slarvar dessutom med trafikreglerna. De struntar i rödljus, stopplikter och väjningsplikter.”

”Många cyklister”.

Där var viljan att inte peka ut betydligt svagare. Ingen ”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till… den överväldigande majoriteten.” fick plats.

Inlägget som alltså riktas till cyklister avslutades med uppmaningen att ”Ta hand om varandra i trafiken”. Det låter väldigt bra. Det är klart vi ska ta hand om varandra i trafiken!

Men sen följs det av en lista på bötesbelopp:
Screen Shot 09-13-14 at 06.20 PM”I värsta fall kan det kosta dig – eller någon annan – livet”.

Det är alltså ingen lek det här med cykling- det är allvar. Skärp dig eller så kommer du ta livet av någon. Och det kan dessutom kosta massa pengar.

Hela inlägget har en rätt hård och oresonlig ton mot ”cyklister”. Tycker vi.

Ta hand om varandra i trafiken. Du kan döda någon.

Det här var som sagt i april i år.

Ungefär samtidigt, i april, gjorde polisen en uppmaning inför påsk: Tänk på hastigheten i påsktrafiken. Påsktrafiken är tillsammans med midsommar, jul och nyår en period då extra många trafikolyckor sker. Ofta med dödlig eller allvarlig utgång.

Som av en slump uttalade sig faktiskt Bengt Svensson där också. Men här är det inte tal om att peka ut några bilister som farliga. Nu pekas istället vägarna ut:

Screen Shot 09-13-14 at 06.24 PM

Dödens väg-argumentet alltså.

Inte heller är det tal om att lyfta fram att man som bilförare kan döda någon, eller dö själv:

Screen Shot 09-13-14 at 06.27 PM

Bilisterna får till skillnad från cyklisterna konkreta tips på hur man kan köra säkrare. Inga listor på bötesbelopp här inte.

Screen Shot 09-13-14 at 06.28 PM

Bilister får tips, behandlas som individer och man lyfter fram att de flesta, ”överväldigande majoriteten” sköter sig. Det är jättefint.

Cyklister däremot: du kan döda någon, cyklister är ett problem i trafiken, här har ni böteslistan.

Det handlar, menar vi, om gamla tankemönster som lever kvar från en tid då bilister var allenarådande i trafiken. Det handlar om att se cyklister som något avvikande, något speciellt. Ryggradsreaktioner utan större eftertanke. Fördomar.

Vi vet ju att polisen jobbar med en gemensam värdegrund. Det borde gå att prata om hur man talar om och behandlar trafikantgrupper inom ramen för det.

För det är viktigt. Av flera skäl.

Man reagerar inte på det orimliga i det här påståendet:

– I området kring Götgatsbacken har tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren och hundratals har skadats.

som polisen ”Mathias” sa till SvD. Ingen har blivit ihjälcyklad i Götgatsbacken och inte heller har ”hundratals” skadats. Men det känns rimligt om man redan bestämt sig för att cyklister är trafiktokar.

När Thomas Åsenlöf presenterar sig som ”Sveriges enda cykelpolis” så betyder det att han får plats i media. Han får en plattform och media älskar tydliga och tillgängliga experter. Hans ord når ut.

Och det påverkar såklart hur bilden av ”cyklister” blir: som en trafikant bland alla andra, eller som en bunt livsfarliga toktrafikanter.

Listor är tacksamma att dela och när polisen gör en snygg liten bötesbeloppslista som de twittrar ut så får den enorm spridning. Den klappar dem som har fördomar mot cyklisterna medhårs och sprider också den bilden av de tokiga cykeldårarna. Det sprider sig till media, eftersom listor fungerar oerhört bra i en medialogik.

Det leder till att tidningen Metro kan göra planka den rakt av under rubriken ”Så mycket kostar det – 15 lagbrott på cykel som kan stå dig dyrt”. Som sedan sprids.

Det hade såklart gått att göra en likadan för bilister. Men det är det bara talibancyklistbloggar som gör.

bilb--ter Bilpriser.

Cyklister skadas i trafiken. Vad det verkar just nu i betydligt större utsträckning än vad man tidigare vetat om och cyklister är den enda trafikantgruppen där olyckorna ökar. Det finns forskning som visar varför. Men när Rikspolisstyrelsens trafikansvarige slår fast att det beror på cykeldårar som bryter mot regler, eller när Trafikpolisen i Stockholm skriver på sin Facebooksida att:

Det är ett känt faktum att trafikolyckor där cyklister är inblandade ökar kraftigt i innerstaden. Det kan tyvärr konstateras att en stor orsak till detta är cyklisterna själva

så förflyttas fokus från vad som kan göras för att minska cykelolyckorna, till att handla om att sätta dit cyklister. Vilket på sikt innebär att olyckorna riskerar att fortsätta öka.

Och det är allvarligt.

Vi tror inte att alla poliser avskyr cyklister – dem vi träffat har som sagt varit positiva eller neutrala. Vi är heller inte emot att lagföra cyklister som bryter mot trafikregler. Vi tror heller inte att alla cyklister är änglar i trafiken. Vi har heller inget emot att polisen kontrollerar också cyklister – till exempel genom att som Thomas Åsenlöf vistas bland dem på cykel själv.

Tvärtom.

Det vi har något emot är slentrianmässiga fördomar. Vi tycker det är extra viktigt att centrala talespersoner från polisen uttrycker sig på ett fördomsfritt sätt.

Polisen är en myndighet och folk litar på det poliser säger.

Så. Snälla ni som arbetar inom polisen och ska prata om cyklister och cykling och som arbetar med trafiksäkerhet – fundera ett varv till. Kolla fakta.

Och välkomna ut i cykelfälten – jag är övertygad om att ni kommer förstå cykling bättre då.

Det vinner vi alla på, oavsett om vi kör bil, cykel eller går.